Prodeje digitálních fotoaparátů loni vzrostly o patnáct procent. Lidé si kupovali především lepší modely s pokročilejšími funkcemi. Největší nárůst zaznamenal trh s jednookými digitálními zrcadlovkami (DSLR), které jsou určené pro pokročilejší amatérské fotografy a pro profesionály, kterých se prodalo o devětatřicet procent více, než loni. DSLR mají jako jediný segment mezi digitálními fotoaparáty podle IDC růst i v roce 2011.
Největšími hráči na trhu DSLR jsou japonské firmy Canon a Nikon, které drží kolem osmdesáti procent trhu. IDC rovněž tvrdí, že výrobci fotoaparátů budou pro zajištění růstu v příštích letech muset přizpůsobit svůj marketing i distribuční kanály zákazníkům v rozvíjejících se zemích, jako je Čína, Rusko, Indie nebo země Latinské Ameriky. Konkurence se zostřuje a ceny klesají VČeské republice IDC zaznamenala loni osmiprocentní nárůst v kusovém prodeji na více než půl milionu nových přístrojů. Ceny ale klesaly, takže tržby vzrostly oproti předchozímu roku jen o dvě procenta. Českému trhu dominují firmy Olympus, Canon a Panasonic, které představují skoro dvě třetiny z celkového počtu digitálních fotoaparátů prodaných v roce 2006. Rostl také počet megapixelů u prodaných fotoaparátů. Podle IDC se nejvíce prodávaly fotoaparáty se snímačem se šesti megapixely, tedy šesti miliony záznamových bodů. Výrobci budou i na českém trhu klást větší důraz na digitální zrcadlovky. Od tohoto segmentu se očekává další růst.
„Předpokládáme, že počet prodaných kusů dosáhl svého vrcholu a tento objem se ani v příštích letech nebude výrazněji měnit,“ uvedl Radovan Kautský, analytik IDC. „Na trhu již není větší prostor pro růst a konkurence výrazně zesílí. Pokud jeden z hráčů razantně zvýší svůj podíl, pak prodeje dalšího výrobce automaticky poklesnou. Současně s tím budou i nadále klesat ceny,“ dodal Kautský.
Oblibu přístrojů s nižší cenou potvrzují i výrobci. „V počtu prodaných kusů budou určitě dominovat levnější přístroje v ceně do pěti tisíc korun, tedy fotoaparáty, které jsou uživatelsky atraktivní, a přitom jsou v dostupné cenové hladině, řekl Michal Novák, produktový manažer Panasonicu.
Výrobci se příliš neobávají ani rostoucí konkurence od fotoaparátů vmobilech. Ačkoli některé mobily se přibližují kvalitou fotografií běžným kompaktům, neznamená to, že je nahradí. „Platí, že i s nejjednodušším značkovým fotoaparátem pořídíte o řády kvalitnější fotografii rychleji a snadněji než s jakýmkoli telefonem,“ dodal Novák.
Největšími hráči na trhu DSLR jsou japonské firmy Canon a Nikon, které drží kolem osmdesáti procent trhu. IDC rovněž tvrdí, že výrobci fotoaparátů budou pro zajištění růstu v příštích letech muset přizpůsobit svůj marketing i distribuční kanály zákazníkům v rozvíjejících se zemích, jako je Čína, Rusko, Indie nebo země Latinské Ameriky. Konkurence se zostřuje a ceny klesají VČeské republice IDC zaznamenala loni osmiprocentní nárůst v kusovém prodeji na více než půl milionu nových přístrojů. Ceny ale klesaly, takže tržby vzrostly oproti předchozímu roku jen o dvě procenta. Českému trhu dominují firmy Olympus, Canon a Panasonic, které představují skoro dvě třetiny z celkového počtu digitálních fotoaparátů prodaných v roce 2006. Rostl také počet megapixelů u prodaných fotoaparátů. Podle IDC se nejvíce prodávaly fotoaparáty se snímačem se šesti megapixely, tedy šesti miliony záznamových bodů. Výrobci budou i na českém trhu klást větší důraz na digitální zrcadlovky. Od tohoto segmentu se očekává další růst.
„Předpokládáme, že počet prodaných kusů dosáhl svého vrcholu a tento objem se ani v příštích letech nebude výrazněji měnit,“ uvedl Radovan Kautský, analytik IDC. „Na trhu již není větší prostor pro růst a konkurence výrazně zesílí. Pokud jeden z hráčů razantně zvýší svůj podíl, pak prodeje dalšího výrobce automaticky poklesnou. Současně s tím budou i nadále klesat ceny,“ dodal Kautský.
Oblibu přístrojů s nižší cenou potvrzují i výrobci. „V počtu prodaných kusů budou určitě dominovat levnější přístroje v ceně do pěti tisíc korun, tedy fotoaparáty, které jsou uživatelsky atraktivní, a přitom jsou v dostupné cenové hladině, řekl Michal Novák, produktový manažer Panasonicu.
Výrobci se příliš neobávají ani rostoucí konkurence od fotoaparátů vmobilech. Ačkoli některé mobily se přibližují kvalitou fotografií běžným kompaktům, neznamená to, že je nahradí. „Platí, že i s nejjednodušším značkovým fotoaparátem pořídíte o řády kvalitnější fotografii rychleji a snadněji než s jakýmkoli telefonem,“ dodal Novák.