Lidovky.cz

V Česku vyroste druhá Ruzyně

Ekonomika

  7:39
PRAHA - Devět a půl tisíce odbavených pasažérů denně a více než sto letadel každý den v roce. K takovému provozu má nyní našlápnuto letiště v Pardubicích. Radní města dokonce mluví o druhé Ruzyni.

Radní Pardubic mluví o druhé Ruzyni (na snímku).

O modernizaci letiště usiluje britská společnost John Laing. Britové chtějí investovat dvě miliardy korun a přepravovat 3,5 milionu lidí ročně. Zájem mají ještě další dvě firmy – americká společnost Odien a korejsko-japonský koncern.

Stále častěji se ale ozývají hlasy ekonomů, hygieniků či ekologů, že ambiciózní projekt za miliardy korun může mít za následek dopravní kolaps a žaloby obyvatel kvůli hluku. Letiště totiž leží přímo ve městě. „Druhé velké letiště nemůže být ekonomicky zajímavé. Z hlediska Pardubic by to bylo velmi nešťastné. Letiště je čtyři kilometry od centra. Zatížení hlukem i dopravou by bylo značné,“ konstatoval šéf společnosti Central European Holding Jiří Pácal.

Na fakt, že letiště přímo sousedí se zástavbou domů a bytů, upozorňují i ekologové. „Obávám se, že by mohlo jít o velmi rizikový projekt, a to nejen kvůli očekávanému nesouhlasu místních obyvatel, ale také z důvodů nedostatečného využití letiště,“ řekl předseda organizace Děti Země Miroslav Patrik.

Možnost žalob ze strany lidí sousedících s letištěm připustila i poslankyně za Pardubický kraj Alena Páralová z ODS. „Věřím ale, že zastupitelé při rozhodování možnost žalob a stížností kvůli hluku dobře zvážili,“ řekla Páralová.

Na hluk si přitom lidé stěžují už nyní, kdy letiště ročně odbaví „jen“ 72 tisíc pasažérů. Potvrzuje to šéf Krajské hygienické stanice Pardubického kraje Antonín Vykydal. Námitky lidí obdržel rovněž Jan Andrlík, šéf společnost EBA, která letiště nyní provozuje. Podle něho však investor šíření hluku zabrání.

„Samotná výstavba udělá dostatečný hlukový předěl. Budou tam budovy, které vytvoří dostatečnou hlukovou stěnu,“ slibuje Andrlík. V případě důraznějších protestů obyvatel dokonce primátor města Jaroslav Deml připustil, že si dovede představit možnost vykoupit pozemky nebo nemovitosti od nespokojených lidí.

Ekonomové: Je to příliš vělké sousto
Jejich stížnosti podle něho projekt nezastaví. Pokud se město nedohodne s investorem, jsou radní připraveni vzít si úvěr, tvrdí Deml. Kromě hluku je dalším problémem nedostatečná infrastruktura. Už nyní město trpí častými dopravními zácpami a na masivní rozšíření kapacity letiště není infrastruktura připravena. „To je velký problém, infrastruktura v Pardubicích je nedostatečná a je třeba ji urychleně dobudovat,“ řekla Páralová.

Podle ekonomů si investoři vzali příliš velké sousto. „Dostat se z kapacity 72 tisíc lidí na 3,5 milionu vyžaduje pořádnou investici. Nevím, jestli by dvě miliardy stačily, navíc by letiště muselo konkurovat Ruzyni v poplatcích. A to je těžké, protože Ruzyň je levná,“ poznamenal analytik Petr Novák z firmy Atlantik FT. S tím souhlasí i Jiří Pácal z Central European Holding.

„Vedle investic do opravárenských a skladových hal by bylo nutno odkupovat další pozemky a hradit kompenzace v okolí bydlícím lidem, Ceny blízkých nemovitostí by šly jistě dolů,“ doplnil Pácal.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.