Lidovky.cz

Značka Dikobraz je na prodej

Ekonomika

  9:26
PRAHA - Necelých osm tisíc korun stačí v tuto chvíli na pořízení značky již neexistujícího satirického časopisu Dikobraz.

Jako slovní ochrannou známku ji v internetové dražbě nabízí vizovický podnikatel Petr Esterka. Vyvolávací cenu stanovil na 7777 korun a aukci chce ukončit dvanáctého července.

Obnovit ho nestihl
Petr Esterka pracoval začátkem devadesátých let jako redaktor a grafik humoristického magazínu Trnky Brnky. Od roku 1995 podobně zaměřená periodika (jako Zlaté anekdoty, Sranda-magazín či Trhák) sám vydával. A obnovení časopisu Dikobraz mělo být vrcholem jeho vydavatelské kariéry. „Když skončila práva předchozího vlastníka, známka se uvolnila a já jsem si ji zaregistroval,“ popisuje Esterka, jak v roce 2001 ke slavné značce přišel. Využít ji ale nestihl.

Předběhla ho společnost Star Production. Dikobraz, který po několika desetiletích definitivně skončil v roce 1996, obnovila začátkem roku 2004. Už za necelý rok jej ale přejmenovala na Zabaveno. S Esterkou se totiž nedohodla a ten na ni za neoprávněné užívání značky podal trestní oznámení. Věc sice dodnes šetří policie, Esterka ale zdůrazňuje, že značka, kterou prodává, je „čistá“ a ničím nezatížená.

Sám nyní podle svých slov „rozvíjí podnikání v oblasti výroby stolních kalendářů“. Obecně známou značku Dikobraz proto prý rád přenechá někomu, kdo ji jako název časopisu využije znovu a lépe.

Vycházel půl století
Satirický a humoristický Dikobraz poprvé vyšel 25. července 1945. Přestože se tvářil nadstranicky, podle historika Jiřího Pernese od začátku sloužil komunistické propagandě, k napadání politických oponentů doma i v zahraničí.

Pernes ale také připomíná, že na stránkách Dikobrazu byl po roce 1968 a za normalizace patrný i „důvtip autorů znásilňovaných režimem“, kteří do kreseb a karikatur vkládali svůj skrytý protest.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.