Lidovky.cz

S některými dotazy je stále potíž

Ekonomika

  9:23
PRAHA - Pro zobrazování přesně cílené reklamy osobní data zatím nepoužíváme, říká pro LN Marissa Mayerová, viceprezidentka pro vyhledávání firmy Google.

Marissa Mayerová, viceprezidentka pro vyhledávání firmy Google foto: GoogleReprofoto

LN Co bude další potenciální „velká věc“ ve vyhledávání na internetu?
Rok od roku přibývají specializované vyhledávače pro různé druhy obsahu. Uživatel se nezajímá, zda odpověď na jeho dotaz bude obrázek, video či zpráva v novinách, hledají zkrátka tu nejlepší informaci. Myslím, že důležité pro další vývoj vyhledávačů bude spojení všech těchto druhů obsahu do jednoho vyhledávače.

A co třeba mobilní telefony?
To považuji za velmi důležitou věc. Souvisí to i s velkým pokrokem v rozpoznávání hlasu. Ve Spojených státech můžete vytočit speciální linku, sdělit svůj dotaz a výsledek vyhledávání vám Google nadiktuje. Je také vidět, že mobilní vyhledávání jde nahoru. Obvykle se nám snižoval počet přístupů v květnu, kdy lidé začali jezdit na dovolenou. Ale letos přístupy neklesly, jen se přelily do mobilních služeb. Kdysi bylo vyhledávání na mobilech těžké nebo zbytečné, nyní už je s chytrými telefony mnohem snazší vyhledávání používat.

Google nyní působí spíše jako mediální než technologická společnost. Osobní informace, které o uživatelích shromažďujete, vám mohou velmi pomoci při zobrazování reklamy. Jsou pro vás tato uživatelská data důležitější pro inzerci, nebo pro zlepšování výsledků vyhledávání?
Důležité je, že sami sebe vnímáme jako technologickou společnost, nikoliv mediální. Data, která od uživatelů získáváme, nám poskytují lidé dobrovolně. Mohou se snadno dozvědět, co všechno o nich shromažďujeme. Je asi zřejmé, že bychom tyto údaje mohli použít i ke zvýšení našich příjmů, pokud bychom nabízeli přesně cílenou reklamu. V tuto chvíli ale v tomto směru nevyvíjíme žádnou aktivitu, kterou bychom mohli oznámit veřejně.

Vaše služby, jako „historie vyhledávání“ a „personalizované vyhledávání“, nejsou zaměřené k zobrazování cílených reklam?
Nyní jde skutečně jenom o vyhledávání. Reklamu přesně cílenou na uživatele nezobrazujeme.


Celý rozhovor s viceprezidentkou
firmy Google Marissou Mayerovou
si přečtěte v dnešním vydání deníku

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.