Ředitelství silnic a dálnic si proto do konce roku nechá vypracovat analýzu skutečných nákladů výstavby dálnic od odborné komise, kterou zaštiťuje ČVUT. Týdeníku Profit to řekl ředitel ŘSD Alfréd Brunclík.
Další podrobnosti o financování stavby dálnic si přečtěte v dnešním vydání deníku |
Přestože náklady na pracovní sílu jsou v Česku nižší než v Německu, dálnice se u nás staví dráže. Nejvyšší kontrolní úřad na to poukázal loni v prosinci, když porovnával cenu silničního tahu z Prahy do Drážďan. Český úsek, který je dlouhý 23,4 kilometru, stál státní pokladnu 19 miliard. Tím si vysloužil první místo nejen mezi nejdražšími tuzemskými silnicemi, ale překonal i cenu za kilometr německého úseku do Drážďan.
Dálnice se prodražila hlavně proto, že vede přes nepříznivý terén. Jenže i mosty, které celou stavbu prodražují, se vymykají běžným cenám a jsou nejdražší ve své kategorii. Kromě terénních úprav se na ceně dálnic nejvíce podepisují ekologická omezení, ale i požadavky obcí, které vyžadují dlouhé dálniční přivaděče a nákladné mimoúrovňové křižovatky.
Ceny zvyšuje i poměrně nízká konkurence na trhu. „U nás jsou v podstatě dvě firmy, které jsou schopné dálnici dostavět. To je ale celoevropská záležitost,“ říká Karel Pospíšil z Centra dopravního výzkumu.