Lidovky.cz

Auta budou chytřejší a dražší

Ekonomika

  16:45
PRAHA - Na českých silnicích budou nejpozději od roku 2010 jezdit chytřejší, ale také dražší auta. Budou řidiče varovat před blížící se srážkou a v případě nehody nejen, že poznají, jaká je škoda, ale rovnou sama zavolají pomoc. Podobný systém chce ve všech členských zemích zavést Evropská unie a dnes se k němu připojila i Česká republika.
Nový systém by měl umožnit předcházet dopravním nehodám - ilustrační foto.

Nový systém by měl umožnit předcházet dopravním nehodám - ilustrační foto. foto: Jan Zátorský, Lidové noviny

Evropské automobily budou nejpozději do konce roku 2010 pomocí povinného systému eCall schopny v případě nehody samy zavolat o pomoc. Pokud některý ze senzorů v autě pozná, že vůz havaroval, zavolá systém na linku 112, nahlásí svou polohu, typ a rozsah poškození.

K memorandu Evropské komise, která zavedení systému vyžaduje, dnes prostřednictvím Hasičského záchranného sboru přistoupila i Česká republika.

Celoevropské tísňové volání  z palubního systému eCall je součást strategie Evropské komise pro bezpečnější, čistší a promyšlenější automobily. Pokud by jím byla vybavena všechna auta, mohl by ročně zachránit v Evropě až 2500 životů.

Vzhledem k tomu, že se půjde na tísňovou linku dovolat i pomocí tlačítka uvnitř vozu, systém může být užitečný například i při přepadení.

"Systém také omezí dopravní zácpy a kolony, a tím přinese do ekonomiky velké úspory," říká mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik.

"Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že to vyvolá určité náklady u výrobců, což se promítne i do ceny vozů," popisuje obrácenou stranu mince Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Zařízení stojí kolem patnácti tisíc
O kolik se po zavedení eCallu nové automobily zdraží, lze odhadnout podle systémů, které si už dnes mohou motoristé za příplatek pořídit. Samotné zařízení, které volá na tísňovou linku, stojí od 13 do 20 tisíc korun. Připočítat se ale musí i nárazová čidla, která se pohybují okolo tisíce korun. V současnosti je nutné zaplatit i za služby, které s hlídáním automobilu souvisí.

Pro systém zatím neexistuje jednotný evropský standard a tak není jisté, kolik bude jeho závádění stát Českou republiku.

„V této chvíli se realizuje výzkumný projekt ve kterém testujeme dostupné  technologie především proto, abychom zamezili falešným poplachům a zdokonalili lokalizaci nehody," říká mluvčí hasičů Petr Kopáček. Náklady na modernizaci jednoho centra tísňového volání odhaduje studie Evropské unie na 50 tisíc eur.

Evropská komise chce v budoucnosti donutit evropské výrobce automobilů, aby do aut povinně přidávali i další bezpečnostní prvky. V nejbližší době by to měl být například technologii elektronické kontroly stability (ESC).

O 100 tisíc nehod ročně méně?
„Máme k dispozici technologie, které mohou pomoci řidičům a zabránit lidským tragédiím. Proto navrhuji, aby byl systém elektronické kontroly stability (ESC) od roku 2011 povinným vybavením u všech nových vozidel, a nyní čekám na reakci veřejnosti,” řekl místopředseda komise Günter Verheugen.

Systém ESC by za rok mohl zachránit až 4000 životů a zabránit jen v Evropě 100 000 dopravním nehodám." Vzhledem k tomu, že už dnes je dobrovolná dohoda výrobců osobních automobilů, aby měly ABS, je další implementace elektronické stability logické a nemělo by způsobit výrazné zdražení," říká Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

"Tato opatření by měla být spíše v dobrovolné nabídce jednotlivých výrobců, kteří už jsou dnes při vybavování automobilů poměrně přísní," říká Šípek.

Memorandum o systému eCall zatím podepsalo 15 evropských zemí, přidali se i všichni evropští výrobci automobilů. Největší státy, jako je Británie či Francie, se ale zatím nevyjádřily.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.