Lidovky.cz

Mýtné vydělává

Ekonomika

  13:06
PRAHA - Od spuštění mýtného systému přispěli dopravci do státní kasy již více než čtyřmi miliardami korun. Jde o hrubou částku z níž asi dvě miliardy stát odevzdá firmě Kapsch, přesto však se už nyní systém finančně vyplácí.

Mýtné zatím vydělává. Koncem roku se očekává ve státní pokladně až 5,5 miliard. foto: Igor ŠefrČTK

Předepsané mýtné dnes dopoledne překročilo hranici čtyř miliard korun. Sdělilo to Ředitelství silnic a dálnic a firma Kapsch. Stalo se tak po 265 dnech ostrého provozu systému. Pokud by výběry pokračovaly stejným tempem, na konci letošního roku by vybrané mýtné mohlo činit 5,5 miliardy korun. Fond dopravy, jako jediný příjemce mýtných plateb, počítá s příjmem asi 4,8 miliardy korun.

Jde však o hrubé příjmy. Z celkových výnosů musí stát firmě Kapsch, která mýtný systém postavila a spravuje, zaplatit necelé dvě miliardy jako splátku systému a poplatky za služby a provoz. Přesto se mýtné státu vyplatí. Loni, kdy mýtný systém neexistoval, zaplatily kamiony za dálniční známky 1,2 miliardy korun.

Počet platících kamionů překročil odhady
V systému je zaregistrováno přes 230.000 kamionů nad 12 tun, což je téměř čtyřikrát více, než s kolika stát na konci roku 2006 počítal. Necelých 80.000 registrovaných vozidel patří domácím dopravcům, zbylé kamiony přijíždějí ze zahraničí.

Dvě třetiny kamionů volí platbu předem, což je podobný případ jako předplacený kredit na SIM kartě mobilního telefonu, třetina dopravců platí mýtné dodatečně, například na fakturu nebo tankovací kartu. Peníze tak putují na státní účty se zpožděním. Každý týden zaplatí dopravci na mýtném přes 100 milionů korun, koncem září se týdenní výběry blíží 120 milionům.

"Mýto může při zachování stávajících sazeb a předpokládaném růstu počtu zpoplatněných dálnic a rychlostních silnic přinést v následujících deseti letech až 100 miliard korun," řekl ředitel Kapsche Karel Feix. Mýtné na budoucích dálnicích bude stavět právě Kapsch.

Ministerstvo dopravy také uvažuje o rozšíření systému na silnice nižších tříd. V krajním případě by se tak mýtné mohlo platit až na 60.000 kilometrech komunikací. O výhodnosti takového rozšíření rozhodnou analýzy, které si úřad nechává zpracovávat. Jisté je, že nižší třídy by hlídaly družice a nikoliv mýtné brány, jako je tomu na dálnicích.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.