Lidovky.cz

Přes Atlantik bude létat více aerolinií

Ekonomika

  13:10
BRUSEL - Evropský parlament dnes definitivně stvrdil dohodu o "otevřeném nebi" mezi EU a USA, která vstoupí v platnost 30. března 2008. Smlouva nejspíš povede k nárůstu počtu aerolinek, které budou létat přes Atlantik. Měla by rovněž vést ke zlevnění letenek, k vytvoření 80.000 pracovních měst a ke zvýšení obratu leteckého sektoru o 12 miliard eur, asi 330 miliard korun.

Letadlo společnosti US Airways. Ilustrační foto

Dohoda má umožnit aeroliniím z Evropy létat z jakéhokoli města EU do jakéhokoli bodu v USA a naopak. Velké aerolinky tak zřejmě nebudou dále létat jen na velká evropská letiště Heathrow, Frankfurt a do Paříže, ale budou létat hlouběji do Evropy, například i do Prahy. Skutečnosti, že dálkové lety z Ameriky budou končit ve vnitrozemí, mohou využít také
nízkonákladoví dopravci.

Přijetí dohody se očekávalo, otevřeně se bouřila pouze Británie. Britové měli námitky především vůči tomu, že Spojené státy i nadále omezují vstup evropských investorů do amerických leteckých společností. Washington se totiž stále nevzdal pravidla, že zahraniční investor nesmí v amerických aeroliniích vlastnit více než čtvrtinu hlasovacích práv.

Ve chvíli, kdy začne otevřené nebe fungovat, totiž ztratí společnosti British Airways a Virgin Atlantic, které mají například na londýnském letišti Heathrow prakticky monopol na transatlantické lety, svoje výsadní postavení. V současnosti smí z Heathrow přes oceán létat právě jen tyto dvě britské společnosti a americké aerolinie United Airlines a American
Airlines.

Zatímco americké aerolinky získají naprosto volný přístup k evropským letištím a budou moci létat třeba z Prahy do Paříže, firmám z EU zůstane tato výhoda odepřena. Představa, že například British Airways budou létat na trase New York - Los Angeles, zůstane nadále jen představou.

Na začátku příštího roku odstartuje takzvaná druhá fáze, kdy se na jednacím stole mimo jiné objeví opět problém majetkových vstupů do amerických aerolinek. Britové věří, že by USA mohly přestat omezovat evropské investice do amerických leteckých společností. Spojené státy ale zatím nic takového nepřislíbily. Diplomaté přesto očekávají, že druhá fáze by mohla skončit dohodou nejpozději do roku 2010.
Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.