Lidovky.cz

Automobilky porostou o 70 procent

Ekonomika

  13:31
BRNO - Středoevropské automobilky budou do tří let vyrábět zhruba o 70 procent vozů víc než nyní. Uvádí to analýza, kterou dnes na oborové konferenci v Brně představil šéf Sdružení automobilového průmyslu ČR Vratislav Kulhánek. Hlavní tahouni středoevropského průmyslu se však budou potýkat s výrazným nedostatkem pracovních sil.

Výrobní linka automobilky Škoda foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Česko, Polsko, Slovensko, Slovinsko a Maďarsko loni vyrobily přes dva miliony vozů. V roce 2010 to bude téměř 3,5 milionu.

Hlavní podíl na nárůstu bude mít Slovensko. V Česku se výroba zvedne o 65procent. Automobilový průmysl je ve střední Evropě jedním z hlavních tahounů národních ekonomik. Třeba na Slovensku tvoří víc než třetinu celého průmyslu.

Celkem v pěti zemích působí 12 závodů na výrobu či montáž aut, připravují se další čtyři. Desítky jiných podniků dodávají komponenty. Obor zaměstnává stovky tisíc lidí, na Slovensku je to kolem 75.000 a v Česku zhruba dvojnásobek. Další desetitisíce mají ještě přibýt, pokud je ale bude odkud brát.

Země se už nyní potýkají s nedostatkem kvalifikované pracovní síly, často si ale zaměstnance přetahují mezi sebou. Například v Česku pracují v automobilovém průmyslu tisíce Slováků a Poláků. "Kdybychom alespoň část našich lidí, kteří pracují v průmyslu v zahraničí, vrátili zpět na Slovensko, problém by se vyřešil," míní ředitelka Sdružení automobilového průmyslu SR Mária Nováková.

Boj o kvalifikované síly

Nedostatek kvalifikovaných pracovníků je velkým problémem v Česku i v Evropě, česká vláda na to však příliš nedbá,uvedl bývalý předseda dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek. "A co je ještě horší, ony ani podniky na to zatím příliš nedbají. Zatím jsou spokojené, i když průměrný věk kvalifikovaných sil překračuje padesátku a vychovat někoho nového je otázkou sedmi až osmi let," řekl.

Pro škodovku bude dalším problémem udržet pozici zejména na českém trhu proti korejské automobilce Hyundai, míní Kulhánek. "To nebude tak snadné, což je vidět i na Slovensku," dodal.

Kulhánek nesouhlasí s varováním některých ekonomů, že pro českou ekonomiku není dobré soustředit se na automobilový průmysl. "Portfolio automobilového průmyslu nejsou jenom finalisté, jenom montáže, jsou to kolem 60 procent dodavatelé, které dodávají automobilkám po celém světě," podotkl. Podle něj by musel přijít světový kolaps automobilového průmyslu - což je krajně nepravděpodobné - aby se to nějakým způsobem promítlo do české ekonomiky.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.