Lidovky.cz

U českých firem vítězí euro

Ekonomika

  10:22
PRAHA - České firmy netrpělivě vyhlížejí euro. Z ankety, kterou uspořádala Unie malých a středních podniků spolu s Hospodářskou komorou, vyplývá, že zhruba tři čtvrtiny oslovených společností podporují zavedení eura do roku 2012.
Euro - ilustrační foto

Euro - ilustrační foto foto: Reprofoto

Usnadnilo by se totiž obchodování v rámci jednotného trhu a stabilizovaly by se jim ceny a následný zisk. I proto začaly České aerolinie (ČSA) od prvního listopadu účtovat palivové poplatky v eurech, a ne v dolarech, jako tomu bylo dosud. Přiřadily se tak k leteckým dopravcům, kteří přešli k euru již dříve.

Důvodem přechodu na euro je podle tiskové zprávy ČSA vyšší stabilita evropské měny oproti trvale klesajícímu dolaru. „K současnému zvýšení příplatků pak došlo kvůli rekordní ceně ropy na světových trzích, která se koncem minulého týdne vyšplhala nad hranici devadesáti dolarů za barel,“ uvedla mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

Také další tuzemské firmy uvažují, že budou namísto dolaru obchodovat v eurech. Dolar totiž dlouhodobě ztrácí. Naopak euro posiluje. Jedno euro se včera prodávalo za 1,45 dolaru, přitom ještě před rokem byl vzájemný kurz 1,25.

Změnit slábnoucí dolar za stabilní euro chtějí hlavně společnosti vyvážející zboží do zahraničí. „Snahu přejít na stabilnější euro má mnoho českých firem,“ potvrdil Jiří Grund, předseda Asociace exportérů.

Podle něho je ale problém se státy, které tradičně obchodují s americkým dolarem. Týká se to především Severní Ameriky a arabských a asijských zemí. „Samozřejmě odběratelé našeho zboží nechtějí obchodovat v eurech. Brát zboží v dolarech se jim vyplatí, protože výrazně ušetří,“ dodal Grund.

Je čas na sebevědomé gesto Podobně se vyjádřila rovněž Radka Pistoriusová, mluvčí společnosti Škoda Holding. „Tam, kde to jde, se snažíme obchodovat v eurech. Naše firma vyváží do Jižní Ameriky. Zde už dopředu počítáme s určitými finančními riziky, a jsme proti nim pojištěni,“ konstatovala Pistoriusová. Ne všichni exportéři ale mají podobné potíže. Například Plzeňský Prazdroj prodává své zboží do zahraničí za koruny. „Pivo určené na vývoz posíláme našemu vlastníkovi, koncernu SABMiller, ten poté naše zboží distribuuje buď v dolarech nebo v eurech,“ řekl Vladimír Jurina, mluvčí Prazdroje.

Největší český exportér Škoda Auto obchoduje v dolarech zhruba v pěti procentech případů. Přesto automobilka na vzájemném vývoji kurzu dolaru a eura výrazně tratí. „Protože skoro devadesát procent naší produkce exportujeme, ztráty jsou v řádech miliard korun oproti minulému roku,“ uvedl mluvčí Škody Jaroslav Černý.

Podle prezidenta Hospodářské komory Jaromíra Drábka by se český stát měl co nejdříve k přijetí eura vyjádřit. „Naše ekonomika potřebuje sebevědomé gesto. Je nejvyšší čas určit datum a udělat maximum pro splnění termínu,“ dodal Drábek.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.