Lidovky.cz

Vánoční útraty: 13 540 korun

Ekonomika

  7:22
PRAHA - Bohaté mají být podle průzkumu odborníků letošní Vánoce. Podle studie poradenské společnosti Deloitte hodlá více než polovina Čechů obdarovat své blízké větším počtem dárků než před rokem. A to i přesto, že řada vánočních dárků zdraží a lidé se tohoto zdražení obávají. „Domníváme se, že očekávání spotřebitelů ohledně růstu cen jsou přehnaná,“ říká Gilles Goldenberg, partner Deloitte pro spotřebitelská odvětví v Evropě.

Předvánoční shon foto: Lidové noviny

Čeští zákazníci to možná tuší, a proto se chystají utrácet rekordní částky - ale za tradiční dárky. V první desítce nejčastějších přání dotazovaných jsou na předních místech knihy, kosmetika, parfémy, oblečení nebo hotovost. Knižní mánie souvisí podle společnosti Deloitte s tím, že lidé předpokládají uvedení českého překladu posledního dílu Harryho Pottera ještě před Vánocemi. Překvapivě dvacet devět procent Češek (a celkem třetina Evropanek) by si přála k Vánocům obálku s hotovostí. Nejvíce budou podle studie motivovat tuzemské nakupující akční ceny, a to především muže. Ženy podle průzkumu dávají přednost spíše druhému výrobku zdarma.

Nejvíce za dárky vydají Irové
Nejméně za dárky v Evropě vydají spořiví Nizozemci. Celkově chce každá nizozemská domácnost během svátečního období vydat 411 eur, z toho pouze 173 eur na dárky. Naopak nejvíce se mohou těšit na vánoční svátky děti i dospělí v Irsku - podle průzkumu společnosti Deloitte to bude 1339 eur (přes 35 tisíc korun). Na dárky z toho půjde 720 eur.

Češi nijak nezaostávají za starými zeměmi EU. Na dary chceme vydat podle studie 306 eur (8260 Kč), což je například více než Němci nebo Švýcaři. Dalších dvě stě eur vydá průměrná česká domácnost za jídlo a společenské vyžití během vánočních i předvánočních svátků.

Po čem ženy touží
Studie sledovala i spokojenost s vánočními dárky během minulých svátků. Muži podle průzkumu často neodhadnou, co ve skutečnosti chtějí jejich polovičky. Celá třetina žen by chtěla k Vánocům jako dárek dovolenou, jen osm procent mužů se jim ale chystá tento dárek dát. Stejně tak počítače a domácí elektroniku si ženy častěji přejí, než dostávají. Podle studie Deloitte tak přetrvávají v předvánočním shonu klasické stereotypy, podle kterých chtějí ženy oblečení a kosmetiku, zatímco muži elektroniku a počítače. Malým dětem pak udělají rodiče největší radost kreativním dárkem, jako je například stavebnice, případně počítačovou hrou nebo videohrou. Naopak v případě teenagerů je podle Deloitte vidět, že přichází tzv. „kybernetická mládež“ - trendem jsou technicky vyspělé dárky jako MP3 přehrávače, mobilní telefony či počítačové hry.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.