Na české koleje vyjede o 12 procent více dálkových spojů, naopak počet regionálních linek se v některých krajích sníží. Vyšší počet rychlíků a expresů si podle generálního ředitele drah Josefa Bazaly objednalo ministerstvo dopravy.
Od úřadu dráhy zároveň očekávají větší platby na úhradu ztrát z provozování osobní dopravy. "Doufáme, že až budeme projednávat smlouvu s ministerstvem, tak to bude provázeno i větší úhradou," řekl Bazala. Letos platí ministerstvo za rychlíky přes tři miliardy korun.
Naopak Ústecký kraj si na příští období objednal o šest procent méně vlaků. "Ústecký kraj přijal politiku, která jde cestou utlumování dopravy, což pro nás bohužel znamená i nižší úhradu," řekl Bazala k regionální dopravě. Jako protipól uvedl jižní Moravu, kde si krajský úřad na příští rok objednal o pět procent více vlaků. Celková objednávka od všech krajů by měla být podle Bazaly víceméně stejná jako letos.
S novým jízdním řádem zavádějí dráhy i nový tarif, který mimo jiné přinese zdražení zákaznického jízdného. Novinkou v tarifu je počítání základního jízdného podle ujetých kilometrů a nikoli podle pásem. O dvě stě korun z 1400 na 1600 korun podraží kilometrická banka. Definitivně také 9. prosince začne platit na českých kolejích úplný zákaz kouření.