Tisícího kilometru se čeští motoristé dočkají po 40 letech od zahájení stavby první funkční dálnice D1. Na závěr roku přibude ještě sedm kilometrů dálnice D3 v jižních Čechách.
"Je to prolomení významné hranice," řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic. ŘSD Alfred Brunclík. Celkem se letos česká dálniční síť rozrostla či rozroste o 50 kilometrů. Loni to bylo rekordních 70 kilometrů.
Českou dálniční síť tvoří dálnice a rychlostní silnice. Dálnic je v ČR 646 kilometrů, rychlostních silnic 356 kilometrů. Oba druhy komunikací se liší například v poloměrech zatáček, v maximální prudkosti stoupání, kapacitě přípojných pruhů nebo zabezpečení svodidly. Pro řidiče však zásadní rozdíly neexistují; neliší se ani platby za dálniční známky či mýto. ŘSD proto nyní uvažuje, že některé rychlostní silnice označí jako dálnice.
Česká republika není v regionu střední Evropy jediná, která ještě nemá hotovou dálniční síť. Například v Rakousku síť čítá zatím necelých 2100 kilometrů, plány hovoří o 2500 kilometrech. Hůře je na tom Polsko, které má zatím necelou tisícovku kilometrů dálnic a rychlostních silnic, do roku 2015 chce zbudovat dalších 2800 kilometrů.