Lidovky.cz

Stáří vozu určí slevu na dani

Ekonomika

  10:30
PRAHA - Vláda chce podnikatele více motivovat k pravidelné obměně vozového parku. Podle návrhu ministerstva financí se má sleva ze silniční daně počítat podle stáří nákladního vozu. Novela by se měla nově týkat všech vozů nad 3,5 tuny.

Nákladní automobily - ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Ministerstvo financí chce podnikatele přimět, aby si kupovali nová auta, která jsou ekologicky šetrnější. S novelou zákona souhlasí s menšími připomínkami i dopravci. Dnes ji projedná vláda a pokud ji schválí, měla by platit již od ledna příštího roku.

 Největší slevu na dani by měli mít nově majitelé automobilů mladších tří let. Ti by platili o 48 procent nižší daň, než je základní sazba. U vozů starších než tři roky a mladších než šest let by pak měla silniční daň klesnout o 40 procent. Podnikatelé, jejichž celý vozový park nedosahuje stáří šesti let, by od placení daně byli osvobozeni úplně.

Naopak vlastníci starších aut si připlatí. Majitelé vozů vyrobených před rokem 1989 by si podle nového návrhu museli sáhnout hlouběji do kapsy. Dosud platí 15 procent nad základní sazbu, podle nového zákona by to mělo být 25 procent.

Alternativní paliva budou výhodnější Ministerstvo financí chce tímto krokem přispět ke snížení emisí tím, že podnikatelé budou kupovat novější auta, která mají nižší emise. Vedle toho návrh zákona také zvýhodňuje vozy s pohonem na alternativní paliva.

 Důvodem změn je podle ministerstva rychlý vývoj norem Euro, které se neustále zpřísňují, a zákon na ně nemohl pružně reagovat. Nové nákladní vozy prodávané v Česku musejí od loňského roku splňovat emisní normu Euro 4. Podle nařízení Evropského parlamentu se pro nová vozidla počítá od roku 2009 s normou Euro 5; ještě přísnější Euro 6 budou muset automobilky začít plnit od roku 2014.

S novelou zákona v zásadě souhlasí i dopravci. "Systém slev vázaný na datum registrace vozidla je daleko praktičtější než vazba na třídu Euro, protože zákon nemusí být každé dva roky měněn a pro plátce i finanční úřady je přehlednější a jednodušší," řekl generální tajemník sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.

 Vzhledem k průměrnému stáří nákladních vozidel, které je 16 let, by však dopravci chtěli slevu rozšířit i na starší vozidla. "Bylo by vhodné motivovat slevou například 25 procent i vozidla do devíti let stáří," uvedl Špryňar.

 Suma, která by se tímto způsobem na silniční dani příští rok vybrala, by podle náměstka ministra financí Tomáše Zídka měla být stejná či vyšší než letos.

 Po daňové motivaci k nákupu ekologických vozidel volá již delší dobu Sdružení automobilového průmyslu. Podle údajů sdružení je nyní obnova tuzemského vozového parku na úrovni tří procent ročně, zatímco v na západ od našich hranic je to běžně osm až deset procent.


Za staré náklaďáky vyšší silniční daň 

V současnosti záleží možnost slev na spotřební dani na tom, jestli vůz vyhovuje normám Euro. Pokud automobil splňuje normu Euro 2, je možné daň snížit o 40 procent. Pokud splní normu Euro 3, je možné daň snížit o 48 procent. Majitelé vozidel vyrobených před rokem 1989 naopak připlácejí na silniční dani 15 procent.

Návrh nově počítá se slevou na dani pouze podle stáří vozu
Vozy mladší tří let sleva 48 %
Vozy staré tři až šest let sleva 40 %
Vozy vyrobené před rokem 1989 příplatek 25 %

Slevy by se měly dotknout i menších nákladních vozidel
nad 3,5 tuny. Dosud je mohli uplatňovat jen majitelé
vozidel nad 12 tun.


Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.