Lidovky.cz

Reklamy, které neprošly

Ekonomika

  10:49
LONDÝN /PRAHA - Co má společného nahá anorektička a chlupy z pozadí Paris Hiltonové? Zařadily se mezi reklamy, které v letošním roce nejvíc provokovaly veřejnost.

Toscaniho reklamu italského módního domu Nolita zarazila starostka Milána Letizia Marattiová. foto: Reprofoto

Každoročně aktualizovaná celosvětová sbírka nejlepších zakázaných reklam (Best Rejected Advertising), kterou dává dohromady londýnské nakladatelství Berlin Press, zaznamenala letos více přírůstků týkajících se světa showbyznysu. 

Velký rozruch vzbudila letos v lednu v Los Angeles podivná anonymní on-line kampaň, shánějící prostředky na charitativní účely údajným prodejem „pubického ochlupení celebrit“. Na internetu se objevily reklamní nápisy jako: „Bush nezastaví globální oteplování, ale jeho ochlupení by mohlo.“ „Chlupy ze zadku Hiltonové se rovnají spoustě jídla.“ To vše s dodatkem: „Kupte si pubické ochlupení svých idolů na www.pubesaid. com.“

Na zmíněných webových stránkách si pak mohl návštěvník vybrat, zda si přeje ochlupení celebrit hvězdné velikosti, nebo „béčkových“ či „céčkových hvězdiček“, přičemž web deklaroval, že výtěžek z celé akce půjde na pomoc hladovějícím dětem.

Ke kampani, která svým provokativním pojetím dost připomínala například českou on-line reklamu „Vypal Lidice v co nejkratším čase“, se po pár dnech přihlásila charitativní organizace Action Aid International. Kampaň pro ni vytvořila švédská agentura Illianced ve spolupráci s newyorskou agenturou Attention PR.

„Reklama vyvolala celou škálu reakcí, od chytrých až po vulgární. Ale v té záplavě informací, která nás obklopuje, musíte být co nejoriginálnější, jestli chcete opravdu získat konzumentovu pozornost. Skutečným smyslem kampaně bylo ukázat příkrý kontrast mezi konzumní posedlostí západními celebritami a mezi lidským utrpením na celém světě,“ obhajoval reklamu ředitel Attention PR Curtis Houghland.

Action Aid skutečně sbírá prostředky na pomoc hladovějícím, ale v současnosti se už opět propaguje „tradičnějšími“ formami reklamy a provoz webu pubesaid.com zrušila. Jiná celebrita, brazilský fotbalista Ronaldo, se letos začala zasazovat o zákaz čínské reklamy na pastilky proti kašli.

Reklama ho totiž ukazuje jako „tvář značky“, ale podle Ronalda k tomu nemá a nikdy neměla jeho souhlas. Podle čínského tisku získal výrobce pastilek Ronaldovy snímky při jeho návštěvě Pekingu v roce 2003. Útočník Realu Madrid za ně obdržel údajně 300 tisíc amerických dolarů, ale pravděpodobně netušil, že budou využity pro tři roky trvající reklamní kampaň. Věcí se proto začal letos zabývat soud.

Do showbyznysu patří svým způsobem také italský kontroverzní fotograf Oliviero Toscani, někdejší tvůrce provokativních kampaní Benettonu, který v posledních letech pracuje pro milánský módní dům Nolita. Místo v Best Rejected Advertising by si mohl rovnou rezervovat - nějakou reklamu mu úřady zakáží prakticky každý rok.

Ani letošek nebyl výjimkou. Tentokrát šlo o kampaň s vizuálem zcela nahé ženy s vychrtlou postavou, která trpí anorexií. Podle Toscaniho je tato nemoc celosvětovým problémem, před kterým by se neměly zavírat oči. Milánská starostka Letizia Morattiová však měla jiný názor, takže přikázala, aby reklamy zmizely z plakátovacích ploch patřících městu, a požadovala zákaz reklamy.

„Je škoda, že Milán má takovou starostku,“ komentoval to Toscani. Jenže Morattiová nezůstala ve svém restriktivním pohledu osamocena. Stejné stanovisko zaujaly také francouzské úřady, které nedovolily, aby se Toscaniho fotografie na francouzských reklamních plochách vůbec objevila.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.