Lidovky.cz

Vývozci míří na arabský trh

Ekonomika

  8:24
PRAHA - Domácí firmy se zájmem o vývoz by v budoucnosti mohly získat lepší přístup na zahraniční trhy. Služby CzechTradu by totiž v zemích, kde agentura kanceláře nemá, mohly začít nabízet české ambasády. Vyplývá to z materiálu o ekonomické diplomacii, který bude dnes projednávat vláda.

České firmy by díky CzechTrade mohly mít lepší přístup na arabský trh. foto: AFP

„Dlouho na to čekáme. Je to ten nejlepší krok, který jsme byli schopni udělat,“ řekl o plánu předseda Asociace exportérů Jiří Grund. Exportéři podle něj mají zájem zejména o služby podporující vývoz do bohatých arabských zemí.

„Ve spoustě zemí, jako je Saúdská Arábie, chybí zastoupení. Již dlouho voláme po tom, aby tam bylo něco takového zřízeno,“ řekl LN Grund. Podle něj jsou největší obchodní příležitosti právě v arabských zemích a uvítal by i rozšíření pokrytí například u regionů v Rusku. Síť poboček CzechTradu, který je přítomen na 33 místech ve 30 zemích, jinak hodnotí jako velmi dobře vybudovanou.

Materiál, který hovoří i o zpoplatňování ekonomických služeb ambasád, dnes vládě předkládá ministerstvo zahraničí ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu. Kromě analýzy současného stavu dokument obsahuje i úvahu o tom, jaká zlepšení podpory exportu, investic a cestovního ruchu by se mohla do budoucna zvážit, uvedla mluvčí ministerstva zahraničí Zuzana Opletalová.

„Cílem zpoplatnění služeb obchodněekonomických úseků zastupitelských úřadů ČR v zemích, kde nefungují kanceláře CzechTradu, je zapojit firmy, které tyto služby využívají, do kontroly jejich kvality,“ řekl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský. Ekonomické služby ambasád jsou podle něj zpoplatněny v řadě zemí Evropské unie, například ve Finsku, Švédsku a Dánsku.
CzechTrade iniciativu vítá. „Firmy mají zájem o podobné služby i tam, kde nejsme. Mohli bychom tak nabízet naše služby prostřednictvím obchodních radů v zemích po celém světě,“ řekl mluvčí CzechTradu Aleš Řiháček. CzechTrade zpoplatňuje své služby, jako jsou analýzy trhu, vyhledávání potenciálních obchodních partnerů nebo sjednávání obchodních schůzek, sazbou 700 korun za hodinu.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.