Lidovky.cz

Pošta možná zavře další pobočky

Ekonomika

  12:44
PRAHA - Nahrazení kamenných pošt jiným způsobem doručování se může dotknout i dalších obcí mimo seznam, který minulý týden zveřejnila Česká pošta. Podnik bude ale o změně formy poštovních služeb uvažovat nejdříve po vyhodnocení pilotního provozu motorizovaného doručování, které od října zavádí místo 178 ztrátových poboček.
Pošta. Ilustrační foto.

Pošta. Ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Poštovní spořitelna chce nadále nabízet služby na všech místech, na nichž chce Česká pošta od října kvůli ztrátovosti nahradit síť kamenných poboček motorizovaným doručováním. Mobilní obsluha zákazníků se spořitelně zatím zdá být nejlepším řešením. "Ano, chceme mít možnost obsluhovat klienty na všech místech, kde to bylo možné doposud. Společně s Českou poštou hledáme varianty řešení, jak to udělat," uvedla mluvčí Poštovní spořitelny Denisa Salátková. Poštovní spořitelna, která je součástí Československé obchodní banky nabízí díky České poště nejhustší síť obchodních míst v Česku.

Náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček, který má pošty na starosti, tvrdí, že firma nemá žádné další pobočky k rušení vytypované a změnu doručování chce vždy dopředu projednat se starosty obcí.

"Pošta bude mluvit i s dalšími starosty o tom, jestli jsou spokojeni s tím, jak poskytuje v současné době služby, ale dokud nebudeme mít uzavřen tento pilot, my se do žádné další akce pouštět nebudeme," uvedl.

Pošta v současnosti provozuje 3387 kamenných poboček. Na konci roku chtěla 178 ztrátových zavřít a nahradit je motorizovaným doručováním nebo jinou formou. Ze zákona je totiž podnik povinen poštovní služby zajistit ve všech obcích. Proti tomu se postavila část starostů, kteří byli podle svých slov postaveni před hotovou věc, i někteří politici.

Ve 178 obcích se ztrátovými pobočkami pošta po dohodě s ministerstvem vnitra a Svazem měst a obcí provede dotazníkové šetření, aby zjistila rozsah požadovaných služeb. Spolu s tím má starostům navrhnout vhodné modely spolupráce. Mezi ně vedle mobilního doručování patří spoluúčast na nákladech při zachování kamenné pobočky, sdílení zaměstnanců nebo nabídka poštovních služeb místními podnikateli.

Pošta také v dotčených obcích prověří možnost vytvoření doručovacích míst, kde by si lidé mohli zásilky vyzvednout mimo termín příjezdu mobilního doručovatele. Vyhodnocení pilotního provozu motorizovaného doručování, které bude na rozdíl od stávající praxe doplněno i o služby Poštovní spořitelny, má pošta předložit ministerstvu jako svému zřizovateli do 15. ledna 2009. Hodnocení by mělo shrnovat výsledky dotazníkového šetření a navrhnout další postup v jednotlivých obcích.

Kvůli špatné komunikaci kolem rušení kamenných poboček podle Zajíčka zatím na poště hlavy padat nebudou. "Až vyhodnotíme celý tento proces, myslím si, že mnozí na České poště si to ještě musí odpracovat, tak potom se můžeme vrátit k tomu, proč něco takového vzniklo a jestli to opravdu bylo nedostatkem České pošty a případně jaké osoby. Nyní je ale pro nás důležité především obnovení důvěry mezi starosty a Českou poštou," dodal.

Státní podnik Česká pošta zaměstnává 37.000 lidí a loni vykázal zisk před zdaněním téměř 795 milionů korun. V příštím roce by se měl transformovat na akciovou společnost.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.