Lidovky.cz

Krádeží osobních dat přibývá

Ekonomika

  9:21
PRAHA - Lidé musí počítat s tím, že informace, které o sobě poskytnou firmám, mohou být ukradeny. Hlad firem po osobních údajích klientů a chabé zabezpečení stojí za obrovským rozmachem kriminality spojené s krádežemi identit. Úřady i odborníci varují, že laxní postoj lidí i firem neodpovídá závažnosti situace.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

„Celkově odhadujeme, že jen za posledních dvanáct měsíců bylo ukradeno okolo 206 milionů identit po celém světě. To už je hodně velký národ,“ upozornil Radek Smolík, šéf české pobočky společnosti Symantec. Ta se zabývá právě ochranou dat a počítačů.

„I když Česká republika byla zatím zasažena jen v řádu jednotlivých případů, například v Austrálii už má s tímto jevem zkušenost 3,8 milionu obyvatel. Nelze si dělat iluze o tom, že by nárůst této kriminality Česko nezasáhl citelněji,“ varovala mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Hana Štěpánková. Bezpečnostní opatření ve firmách tomu ale podle odborníků neodpovídají.

„Kdyby tomu tak bylo, pak bychom nikdy nemohli být konfrontováni s takovým rozsahem a růstem kybernetické kriminality. Neuplyne měsíc, abych nebyl svědkem toho, jak jsou tyto situace zamlžovány, zatajovány a bagatelizovány,“ řekl Smolík.

Přitom politika podniků je jednou z hlavních příčin současného stavu. „Velkou roli hraje narůstající hlad firem a institucí po možnosti získávat, předávat si i sdílet osobní údaje. Ty jsou velmi vyhledávanou a stále lukrativnější komoditou, ale zájem o vytváření bezpečnosti osobních dat je zatím kdesi na desáté koleji,“ řekla Štěpánková. Lidé tak musí počítat s tím, že informace, které o sobě poskytnou firmám, mohou být ukradeny. Nedávno například zmizela data osmi milionů lidí, kteří se za poslední rok ubytovali v hotelovém řetězci Best Western. „Na hrozbu mě upozornil až článek v novinách. Hotelový řetězec mlží, banky nekonají, protože nemají podnět, a klientům nezbývá než čekat. Po zkušenostech jsem sám zablokoval kartu a zažádal o výměnu,“ popsal pro LN jeden z klientů Best Western Vladimír Mirka. Ten se stal obětí zlodějů již několikrát.

„Letos v červnu jsem chvilkovou nepozorností přišel o veškeré doklady a platební kartu. Ihned jsem zablokoval kartu i občanku, do registru zablokovaných občanek ale prý nahlížejí jen bankovní domy. Obskurní úvěráře ani renomované leasingovky to nezajímá. Škoda nakonec byla asi 20 tisíc korun,“ uvedl Mirka.

Někdy proto nepomůže ani rychlá reakce. Na černém trhu s identitami totiž existuje řetěz dodavatelů ukradených údajů, kteří spolu úzce spolupracují. Fungují zde dokonce i pokročilé licenční modely, množstevní slevy, zpětné rabaty, marketingové plány. Tedy standardní postupy finančního odvětví.

Stav v Česku se přitom od zahraničí příliš neliší. „Stále vnímáme častou účast českých lotříků ve phishingových aktivitách. Vidíme také české náboje do bankovních trojských koní, což svědčí o tom, že tuzemské kybernetické podsvětí funguje a je zapojeno i do mezinárodních aktivit,“ řekl Smolík.

Částečnou vinu ale nesou vlastní neopatrností i samotné oběti. „Zejména ve chvíli, kdy přijde nabídka nějaké materiální výhody výměnou za osobní údaje, je až neuvěřitelné, co všechno jsou lidé - a to i velmi vzdělaní - ochotní o sobě vyzradit,“ uvedla Štěpánková.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.