Lidovky.cz

Češi šetří, méně nakupují

Ekonomika

  8:33
PRAHA - Češi začali šetřit a tržby maloobchodníků výrazně klesají. Nejvíc se lidé rozmýšlejí a spoří při koupi aut, ale šetří už také při nákupech potravin.

Češi přestali kvůli obavám z hospodářského útlumu utrácet. Tržby maloobchodů meziročně klesly nejvíce od prosince 1998. foto: Lidové noviny

V listopadu propadly maloobchodům tržby meziročně o 6,3 procenta. To je největší pokles za posledních deset let. Bez motoristického segmentu klesly v maloobchodě tržby o 3,8 procenta. Včera o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ). Tento výsledek je přitom mnohem horší, než se čekalo.

Největší propad zažil prodej automobilů. „První na řadě jsou automobily, které jsou typickou ukázkou zboží dlouhodobé spotřeby citlivého na finanční situace firem a domácností,“ komentoval statistické údaje hlavní ekonom Patria Finance David Marek.

Navíc podle analytiků zprávy o tom, že by možná šlo již v dubnu odečítat DPH u všech aut, budou znamenat další odklad koupě vozů až na jaro či na dobu, kdy by tato změna začala platit. „Těžko bychom nyní našli někoho, kdo by s nákupem auta pár měsíců nepočkal, když lze spekulovat na další pokles cen,“ řekla analytička NextFinance Markéta Šichtařová.
Vedle automobilového průmyslu se ale do problémů dostaly také prodejny se smíšeným zbožím. Z nich přitom nejvíc tržby klesly těm, které nabízejí převážně potraviny.

„Část domácností již velmi šetří a spotřebu odkládá. Když už není kde šetřit, šetří se i na potravinách, které se nahrazují za levnější,“ říká Šichtařová. Naopak tržby specializovaných prodejen elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a prodejen textilu a obuvi v listopadu mírně rostly. Podle analytiků za tím stojí předešlý prudký rozvoj na trhu nemovitostí, kdy si lidé dozařizují své bydlení.

Za spořivostí stojí obavy z hospodářského útlumu
„Na domácí poptávku doléhají obavy z dopadů finanční krize a recese v eurozóně. Důležité je, že dochází k obratu na trhu práce,“ komentoval pokles maloobchodních tržeb Marek. Dodal, že se v poslední době také množí omezování produkce a propouštění a získat úvěr je nyní rovněž složitější a dražší než dříve.

„Češi jsou v důsledku obav z dopadů finanční krize opatrnější,“ potvrdil Michal Brožka z Raiffeisen Bank s tím, že je výsledek horší, než se čekalo. Dopady krize a větší opatrnost Čechů při útratách se již nyní snaží obchodníci využívat ve svůj prospěch. Některé obchodní řetězce, ale i malé prodejny stále častěji používají slovo krize například ve svých reklamních letácích.

Z velkých řetězců vsadila na rostoucí obavy Čechů z krize například společnost Tesco Stores ČR. Do záhlaví svého lednového reklamního letáku umístila nápis „Tesco pomáhá v době krize“ s dovětkem „S námi ušetříte“. A ačkoli si obchodníci budou pravděpodobně dál pomáhat slevami a různými akcemi, mají podle analytiků i ty prodejny, kterým tržby ještě rostou, své zlaté časy za sebou.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.