Lidovky.cz

Volání v EU zlevňuje, Češi si ale připlatí

Ekonomika

  13:48
BRUSEL - Zatímco v Evropské unii se loni měsíční průměrný účet za mobilní telefony meziročně snížil zhruba o dvě eura z 21,5 eura (zhruba 587 korun) na 19,5 eura (asi 532 korun), v Česku byl trend opačný. Předloni typická spotřební cena za průměrné mobilní služby v České republice činila asi 22 eur (600 korun), avšak loni to bylo přes 27 eur (737 korun). Vyplývá to z dnešní zprávy Evropské komise. Podle ní za nárůst v Česku částečně může fluktuace kurzu koruny k euru.

Mobilní telefon foto: Lidovky.cz

Podle zprávy o pokroku jednotného trhu telekomunikací loni sektor, který v EU představuje kolem tří procent HDP bloku, i přes hospodářskou krizi rostl. Brusel odhaduje, že jeho příjmy v roce 2008 překročily 300 miliard eur (8,2 bilionu korun). "Největší prospěch z konkurenceschopnosti tohoto odvětví mají spotřebitelé: platí méně, ale za své peníze dostávají více," uvedla komise.

Pro Českou republiku ale platil opačný trend, protože průměrný účet zde naopak narostl. Loni tak Češi měli čtvrtý nejdražší účet za "průměrný" balíček služeb z celé sedmadvacetičlenné unie. Před nimi podle údajů komise figurují v tomto směru už jen Španělé s 35,9 eura (982 korun), Francouzi s 29,8 eura (815 korun) a Irové s 29,6 eura (810).

Zmiňovaný "průměrný" balíček obsahuje 65 odchozích hovorů měsíčně, 50 textových zpráv a dvě až tři multimediální zprávy. Zhruba pětina hovorů je na pevné linky, sedm procent do hlasové schránky, zbytek na mobily.

Na sto Čechů připadá 131 mobilních čísel

V Evropské unii se loni také zvýšil počet uživatelů mobilních služeb. Zatímco v roce 2007 na 100 lidí připadalo 112 čísel, loni už to bylo 119. Nejvíce mobilů pak mají v průměru Italové, Litevci či Lucemburčané - na stovku lidí tam připadá přes 140 uživatelů. Pro srovnání ve Spojených státech to je asi 87 a v Japonsku ještě méně. Čechům pak v unii patří sedmé místo díky 131 uživatelům na 100 lidí.

Podle Bruselu také průměrný tržní podíl předních mobilních operátorů loni poklesl asi o tři procenta, což je prý známka konkurenčnějšího trhu. Spotřebitelé díky tomu tráví víc času voláním a posíláním textových zpráv za ceny nejméně o 34,5 procenta nižší než v roce 2004.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.