Lidovky.cz

Zájem o šrotovné na Slovensku ochabl

Slovensko

  21:30
BRATISLAVA - Zájem o sešrotování starých automobilů výměnou za státní příspěvek na nákup nového vozu na Slovensku ve srovnání s předchozími dny ochabl. Potvrdila to ředitelka kanceláře Sdružení automobilového průmyslu (ZAP) Mária Nováková. Menší zájem podle ní mohly způsobit školní prázdniny, kdy řada lidí odjíždí za odpočinkem a nečeká ve frontě na likvidaci auta.

šrot vrak foto: ČTK

Vrakoviště v druhé vlně šrotovného podle ZAP od pondělí do dnešních zhruba 19:30 přijala téměř 19.350 starých vozidel. Státem vyčleněná dotace 22,1 milionu eur (asi 585,9 milionu Kč) vystačí maximálně na 22.100 nových vozidel. Šrotovné by mělo být od podzimu zavedeno i v České republice.

"Skončilo davové šílenství z předchozích dnů," uvedla Nováková. Odhadla, že státní prémie by tak mohla vydržet do úterý příštího týdne.

Druhá vlna šrotovného na Slovensku začala v pondělí. Zejména během prvních dvou dnů vyvolala velký zájem motoristů, kteří neváhali strávit ve frontách před vrakovišti i několik hodin. A to i navzdory tomu, že podmínky se oproti první vlně zpřísnily; motorista dostane příspěvek od státu 1000 eur (asi 26.500 Kč) jen v tom případě, že aspoň stejnou slevu poskytne prodejce auta.

Někteří motoristé si stěžovali, že autosalony ve srovnání s první vlnou šrotovného podražily. Během první vlny činila nejvyšší státní podpora 1500 eur (asi 39.800 Kč).

Zavedení šrotovného na Slovensku podpořilo prodej automobilů, který na začátku roku zasáhla světová hospodářská krize. Opozice i část analytiků ale zpochybňují, zda bude ze zvýšeného prodeje aut výrazněji těžit i stát.

Šrotovné navíc údajně pomáhá především zahraničním automobilkám. Jedničkou na slovenském automobilovém trhu je česká Škoda Auto.

Sdružení automobilového průmyslu podporu obhajuje například tvrzením, že zvýšená výroba v zahraničí pomáhá slovenským dodavatelům součástek.

Slovensko navíc usiluje o to, aby se v zemi vyráběl nový model společnosti Volkswagen, což by zřejmě vedlo ke vzniku nových pracovních míst.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.