Nový vlak na sever Moravy nazvaly dráhy po vzoru německých kolegů SC Pendolino Sprinter. Cílem je otestovat poptávku Severomoravanů a Slezanů po přímém spojení s Prahou.
Novinkou je i skutečnost, že všechny stanice mezi Prahou a Ostravou vlak projede, poprvé zastaví až v Ostravě - Svinově. Podobně jezdil kdysi zrušený Manažer. Dále bude posilové pendolino pokračovat do Bohumína, Karviné, Českého Těšína a Třince.
První český Sprinter vyjede v pátek 12. června pravděpodobně v 16:23 z pražského hlavního nádraží. Podobný koncept dálkových vlaků v režimu Sprinter je běžný u německého dopravce Deutsche Bahn. Páteční posilové spoje ICE Sprinter provozuje DB mezi Frankfurtem a Berlínem.
Dráhy dnes také oznámily snížení cen místenek na nulu do druhé třídy pendolin na linkách Praha - Brno - Břeclav. Dosud za ně cestující platí 200 Kč, majitelé zákaznických karet 100 Kč. Cesta pendolinem tak bude stát stejně jako vlakem EuroCity. Místenky s nulovou cenou se budou vydávat minimálně do prosince; i nadále se s nimi však cestující bude muset ve vlaku prokázat.
Důvodem zavedení bezplatných místenek je malá obsazenost pendolin takzvanými vnitrostátními pasažéry. "S obsazením na mezinárodních relacích jsme spokojeni," uvedl Aleš Ondrůj z marketingu ČD. Jižní pendolina pokračují z Břeclavi do Vídně nebo Bratislavy.
Pendolina dráhy provozují na své podnikatelské riziko; nepřispívá na ně stát ani kraje. Loni jediné české rychlovlaky prodělaly 800 milionů korun. Na ztrátě se podle drah podepsaly především loňské povinné opravy po ujetí určitého počtu kilometrů.