Lidovky.cz

Šrotovné bude. Sněmovna přehlasovala Klausovo veto

Slovensko

  11:45
PRAHA - Šrotovné v České republice bude platit. Sněmovna dnes přehlasovala prezidentské veto sociálnědemokratického zákona, který ho umožňuje. Pro zákon hlasovalo přesně 101 poslanců, tedy nejnižší možný počet, který byl potřebný.

Ilustrační foto foto: Shutterstock

Zákon kromě KSČM a ČSSD podpořili i tři lidovci: Jiří Carbol,
Michaela Šojdrová a předseda KDU-ČSL Cyril Svoboda. Pro hlasovali také bývalý poslanec za ČSSD Evžen Snítilý a bývalá poslankyně zelených Olga Zubová.

Ještě včera přitom přehlasování veta nebylo vůbec jisté. Poslanci ODS totiž oznámili, že zákon nepodpoří. "Při hlasování o prezidentském vetu zákona se poslanecký klub ODS odhlásí," řekl včera novinářům předseda klubu Petr Tluchoř.

Pro přehlasování prezidentského veta je potřeba přinejmenším 101 poslanců.

České šrotovné

Šrotovné ve výši 30.000 korun se bude vyplácet při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500.000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let.

Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60.000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700.000 korun.

O peníze u Státního fondu životního prostředí budou moci žádat jen jednotlivci, nikoli firmy a podnikatelé, a to pouze ti, kteří nejsou plátci daně z přidané hodnoty. Podle schváleného návrhu bude peníze na šrotovné fondu poskytovat vláda ze státního rozpočtu.

Šrotovné obsahuje sociálnědemokratický návrh zákona o podpoře hospodářského růstu a sociální stability. Jeho výsledná podoba je výsledkem dohody ODS a ČSSD, které si navzájem podpořily své protikrizové zákony.

Někteří sociální demokraté se dnes této dohody dovolávali. Bývalý ministr financí Miroslav Kalousek ji ale zpochybnil s tím, že dohodu s ČSSD
uzavřela tehdejší vláda Mirka Topolánka, která "dovolím si podotknout, že nikoli vlastní vinou", v březnu padla. Tím podle Kalouska skončila i dohoda.

Prohloubí se dluhy
Po zavedení šrotovného již několik měsíců volalo Sdružení automobilového průmyslu, podle kterého jeho absence zhoršovala pozici tuzemských
dodavatelů zahraničních automobilek. Ředitel sdružení Antonín Šípek míní, že šrotovné nastartuje poptávku po nových vozech u lidí, kteří by jinak o
výměně auta neuvažovali. "Částečně se tak vyrovná propad poptávky z důvodu ekonomické krize a zvýší se obnova vozového parku," uvedl.

Podle analytika Broker Consulting Jana Šimka bude mít opatření negativní ekonomický dopad. "Pokřivuje trh, když upřednostňuje a zvýhodňuje automobilový průmysl před jinými hospodářskými odvětvími. Pro skutečnou podporu ekonomického růstu by byla vhodnější podpora vědy a výzkumu," uvedl. Šrotovné rovněž povede k prohloubení schodku veřejných financí, dodal.

Zákon obsahuje kromě šrotovného návrh na zrychlení odpisů firemního majetku. To už ale platí, protože parlament ho schválil v jiném zákoně, který předkládala ještě bývalá vláda Mirka Topolánka.

Zákon také zavádí delší dávky v nezaměstnanosti, vyšší přídavky na děti a vyšší daňovou slevu na dítě. Jeho hlavním účelem je zmírnit dopady ekonomické krize na Česko.

Diskriminační zákon
Prezident Václav Klaus sociálnědemokratický zákon vetoval. Označil ho za diskriminační a nesystémový. Podle něj obsahuje mnoho legislativních chyb a jeho pozitivní účinek je podle něj nejistý.

Šrotovné by představovalo příspěvek zhruba 30.000 korun na nákup nového automobilu s cenou do půl milionu korun. Dostávat by ho měli lidé, kteří se zároveň zbaví svého nejméně deset let starého vozu.

Začátkem září provozovalo systém šrotovného 13 zemí světa. Nejméně ve čtyřech zemích již ale skončilo, a to na Slovensku, v Rakousku, USA a začátkem září v Německu.

Šrotovné ve světě

Program takzvaného šrotovného, tedy finanční prémie při likvidaci starého a koupi nového automobilu, platí v současné době
podle dostupných údajů ve 13 zemích světa. Šrotovné již skončilo nejméně ve čtyřech zemích světa, na Slovensku, v Rakousku, USA a Německu. Slovensko má již za sebou dvě vlny šrotovného: od března 2009 bylo díky příspěvku 1500 eur sešrotováno na Slovensku 22.000 automobilů a zhruba stejný počet aut starších deseti let se zlikvidoval během druhé vlny začátkem dubna, kdy se prostředky (1000 eur na auto) vyčerpaly za devět dní.

V Rakousku bylo šrotovné zavedeno letos v dubnu a vyčerpalo se po třech měsících a jednom týdnu. O přidělení prémie 1500 eur (přes 38.000 korun) na pořízení nového vozu požádalo 30.000 Rakušanů. Letos 24. srpna skončil podobný program v USA, který byl spuštěn 24. července (kupcům nových vozů nabízel slevu až 4500 dolarů (přes 80.000 Kč) výměnou za likvidaci starého
vozu). Německé šrotovné, které bylo zavedeno v lednu, skončilo 2. září, přičemž na prémii ve výši 2500 eur (zhruba 64.000 korun) bylo vyčleněno dohromady pět miliard eur.

O zavedení šrotovného uvažuje například Rusko, Maďarsko či Řecko, kde by mělo být zavedeno v září.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.