Lidovky.cz

Anglický fotbal láká stovky českých fandů. Na některé nezbudou lístky

Ekonomika

  14:39
PRAHA - Sobotu 28. listopadu již nemají ve svém kalendáři vyznačeno pouze televizní sportovní fanoušci. Datum, kdy na sebe v anglické fotbalové lize Premier League narazí londýnské kluby Arsenal a Chelsea, a dojde tak k souboji největších hvězd českého fotbalu - záložníka Arsenalu Tomáše Rosického a brankáře Petra Čecha -, již dlouho registruje i několik domácích cestovních kanceláří.

Tomáš Rosický foto: Reuters

Stále více českých sportovních příznivců totiž chce vidět prestižní zápasy na vlastní oči a zajímají se o zájezdy zaměřené na zahraniční fotbalové ligy.

Petr Čech.

"Zápasy jako nadcházející souboj Arsenalu s Chelsea představují z pohledu zájmu fanoušků absolutní vrchol. Poptávka ze strany českých příznivců je často vyšší než počet vstupenek, které lze na utkání do Česka získat," říká Ladislav Peška, majitel cestovní kanceláře Slan Tour. Jeho kancelář, která je největší cestovkou ve střední Evropě zaměřenou na sportovní turistiku, pořádá na zápasy anglické ligy pravidelné zájezdy každý víkend. Měsíčně tak na anglické stadiony dopraví až 500 Čechů..

Rostoucí zájem o anglický fotbal a sportovní turistiku vůbec přiměl i další cestovní kanceláře zařadit sportovní zájezdy do své nabídky. "Zájem lidí cestovat za sportem do zahraničí jednoznačně roste," potvrzuje mluvčí cestovní kanceláře Čedok Tomáš Brejcha.

Cestovní kancelář Fischer letos dokonce zprovoznila na své internetové stránce speciální sekci s nabídkou sportovních zájezdů. "Poptávka po sportovních akcích předčila naše očekávání. Proto jsme se rozhodli založit speciální nabídkovou sekci," řekl mluvčí CK Fischer Dan Plovajko.

Lístky přes Čecha
Přes rychle rostoucí zájem domácích fandů se ale na zápas Arsenalu s Chelsea podívá pouze několik desítek z nich. Problémem je totiž vstupenky sehnat. Slan Tour, která se sportovními zájezdy zabývá již od poloviny 90. let minulého století, využívá balíčků, které fotbalové kluby poskytují různým tour operátorům. "Kanceláří zaměřených na sportovní zájezdy je v každé zemi jen pár. Vzájemně proto spolupracujeme a podle poptávky si poskytujeme lístky," řekl Peška. Díky této spolupráci Slan Tour vyvezl na fotbalové Euro do Rakouska a Švýcarska více Čechů, než kolik by odpovídalo množství vstupenek určených fotbalovou asociací UEFA pro Česko. Tato spolupráce také umožní Slan Tour zajistit zájezd na zápas Arsenalu a Chelsea zhruba stovce fanoušků. Ostatní cestovky, včetně největších Čedoku a CK Fischer, tolik lístků nabídnout nemohou. Zápasy nejpopulárnějších anglických klubů a ostatních evropských velkoklubů totiž bývají dlouhodobě vyprodané.

CK Fischer proto získává lístky na zápasy Chelsea díky spolupráci s marketingovou agenturou SportInvest, která zastupuje brankáře Petra Čecha. "Díky smlouvě s agentem se nám zatím daří poptávku fanoušků na zápasy Chelsea uspokojovat," říká Plovajko.

Sportovní zájezdy mohou cestovky zviditelnit

Rostoucího zájmu o sportovní zájezdy a také zvětšující se nabídky těchto zájezdů ze strany domácích cestovních kanceláří využívají jako marketingového nástroje i různá média či prodejci sportovního zboží. Internetový server s fotbalovou tematikou eFotbal.cz například letos organizoval soutěže, jejichž hlavní cenou byly právě zájezdy na vybrané zápasy anglické ligy. "Zájem byl velký, v těchto akcích hodláme pokračovat," řekl šéfredaktor serveru Petr Ludvíček.

Další růst zájmu o fotbalovou a sportovní turistiku věští i Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. "Souvisí to s bohatnutím společnosti," vysvětlil Okamura. Podle Okamury představují pro cestovní kanceláře největší příležitost sportovní akce, které se odehrávají ve středně vzdálených zemích. "Tam se již Čechům většinou nevyplatí cestovat autem, a proto využívají balíčků cestovek," řekl Okamura.

Zástupci cestovních kanceláří se shodují, že nejběžnější sportovní zájezdy zahrnují transport, vstupenku na dané utkání a maximálně jednu noc v zahraničí. Mezi nejžádanější patří fotbalové zápasy, dále pak hokejová mistrovství s účastí české reprezentace a také motoristické soutěže jako např. formule 1. Nabídku sportů ale hodlají domácí cestovky rozšiřovat. Majitel Slan Tour Peška například připustil, že zvažuje zájezdy na anglické dostihy.

Okamura tvrdí, že domácí cestovky nemohou ani přes rychlý růst poptávky na sportovních zájezdech příliš zbohatnout.

"Limitem je právě omezená dostupnost vstupenek," řekl Okamura. "Avšak nabídka sportovních zájezdů může cestovní kancelář výrazně na trhu zviditelnit." To potvrzuje i Peška. "Zkušeností s destinacemi, které získáme díky sportovním zájezdům, pak využíváme i při obvyklých poznávacích či pobytových zájezdech."

Další podrobnosti o sportovních zájezdech si přečtěte v pondělním vydání deníku

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.