Výzvu k zaplacení dlužného penále přitom obdrželo již bezmála 133 tisíc motoristů, kteří povinné ručení dosud ignorovali. Ti musejí doložit, že vozidlo bylo v průběhu loňského roku pojištěno nebo již vyřazeno z evidence. V opačném případě je pro ně připravena složenka s tučnou pokutou.
Penále naskakuje za každý den, kdy auto není pojištěno. U osobního vozu s motorem do 1850 kubických centimetrů činí výše pokuty 50 korun, u silnějších aut 70 korun denně.
O 30 procent nepojištěných aut méně
"Smyslem zavedení příspěvku do garančního fondu bylo razantně snížit počty nepojištěných vozidel na českých silnicích, kterých je stále několik stovek tisíc. Náš boj s neplatiči povinného ručení neustává, právě naopak," uvedl Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP.
Výsledkem toho je, že v uplynulém roce výrazně poklesl počet vozidel bez povinného ručení. Zatímco ještě v září 2008 bylo registrováno bez pojištění necelých 872 tisíc aut, o rok později to bylo méně než 609 tisíc vozidel. To znamená meziroční pokles asi o 30 procent.
Bez pojištění je ale stále asi osm procent vozidel Česká republika je podle Hradce na začátku intenzivního boje s nepojištěnými vozidly. Cílem je postupně se přibližovat zemím, kde mají situaci s vozidly bez povinného ručení velmi dobře zvládnutou.
Za příklad Hradec již dříve uvedl Finsko a Švédsko, kde se počet nepojištěných vozidel podařilo dostat pod jedno procento. V Česku je to podle ČKP stále okolo osmi procent. Tažení proti neplatičům povinného ručení vyvolalo vloni poměrně masivní reakci samotných hříšníků.
21 tisíc za Fabii
Řada z nich se rozhodla skončit s ignorováním této zákonné pojistky a své vozidlo si pojistili. Je to patrné v nárůstech smluv o povinném ručení u pojišťoven. "Zavedení úhradové povinnosti pro neplatiče povinného ručení vyvolalo značný zájem motoristů o toto pojištění. Za loňský rok jsme přitom počet pojištěných vozidel navýšili o 95 tisíc aut, což bylo nejvíce mezi pojišťovnami na trhu," uvedla Renata Svobodová, mluvčí České podnikatelské pojišťovny.
Zvýšený zájem o povinné ručení ale pojišťovny pocítily už v posledních měsících roku 2008. "I zde se jednalo o klienty, kteří uzavírali smlouvy kvůli zavedení penalizačních poplatků od ledna 2009. A to raději už v předstihu," doplnila Svobodová.
Takové jednání motoristů hříšníků je přitom pochopitelné, protože penále velmi rychle narůstá. Například majiteli nepojištěného vozu Škoda Fabia naběhlo od počátku roku 2009 k dnešnímu dni penále ve výši 20 900 korun. Pokud se jedná o silnější vůz, například s dvoulitrovým motorem, penále dnes dosáhlo už 29 260 korun.
Počet nepojištěných vozidel tak postupně klesá. Stále je jich ale na českých silnicích hodně. A to znamená velký problém. V posledních letech docházelo každý rok ke zhruba pěti tisícům nepojištěných škod ve výši okolo půl miliardy korun.
Povinné ručení
|