Lidovky.cz

Kupujete ojetinu? Poradíme jak se vyhnout podvodníkům

Ekonomika

  10:34
PRAHA - Nenechte se snadno napálit při koupi ojetého vozu, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. Připravilo proto podrobnou příručku, jak se vyhnout podvodům.

Riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil, je překvapivě vysoké. foto: Lidové noviny

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů vydalo ve spolupráci s ministerstvy dopravy a vnitra příručku "Koupě ojetin není riziková, pokud znáte tato pravidla".

Jde už o třetí aktualizaci této publikace, která se snaží srozumitelnou formou zasvětit laiky do správného posuzování ojetých vozů. Lidovky.cz pro vás vybraly nejzajímavější body této publikace, upozorňující, na co si dávat pozor a jak se vyvarovat případných podvodů prodejce.

Zkontrolujte auto pouhým pohledem
Zkuste najít výrobní štítky nebo samolepky se servisními údaji, například počtem najetých kilometrů při poslední výměně oleje. Nalezené údaje porovnejte se servisní knížkou a současným stavem tachometru. Pokud údaje odpovídají, můžete se vydat na prohlídku dalších náležitostí vozu.

Více o autobazarech čtěte ZDE


Zaměřte se na barvu a na odstín laku, který kontrolujte za denního světla nebo pod zářivkami, a to na všech dílech karoserie. Odstín i barva by měla být totožné. Tak poznáte, jestli nějaký díl karoserie nebyl nahrazen, a zjistíte, zda vůz neutrpěl zátěžnou nehodu, kterou chce prodejce zatajit.

Sledujte i stopy po broušení či po tmelicích a kytovacích hmotách pod lakem, drobné krupky, zastříkané smetí a dolíčky. Dívejte se po hrankách na laku v ohybech a v okolí těsnicích a ukončovacích lišt, třeba u dveří, oken a na blatnících. Zjistěte, zda nebyl automobil v určitých místech přestříkaný nebo jestli se nezatmelovaly odřeniny laku.

Prohlédněte si také okolí světel, směrových světel a těsnění oken a pátrejte po jemném zastříkání lakem nebo po špatném spasování. Při stříkání blatníku jen málokdo demontuje světla nebo těsnění oken, takže na nich často zůstanou stopy po předchozím lakování.

Důvodem oprav a přelakování částí karoserie může být často i koroze - pozor na všechny odloupávající se a drolící se části laku nebo výskyt puchýřků, zejména v namáhaných a spodních částech karoserie.

Porovnejte velikost spár mezi jednotlivými částmi karoserie - díly musí lícovat a spáry mezi nimi musí být stejně široké. Zkontrolujte, zda není poškozený lak na šroubech, které spojují jednotlivé části karoserie. Pokud na ně byl nasazen klíč a byly povolovány, svědčí to o výměně či opravě daného dílu.

Interiér prozradí mnohé
Zkontrolujte opotřebení volantu, pedálů, spojky, brzdy a řadicí páky - při 50 000 najetých kilometrech by rozhodně neměly být příliš opotřebovány. Musí být vidět struktura povrchového materiálu. Při více než 250 000 km bývá znatelně poškozen potah řadicí páky. Pedály jsou zcela ošlapány. Pečlivě kontrolujte i základní věci, například zda svítí všechna světla včetně brzdových a směrových.

Elektrické ovládání okének musí být plynulé a bez rušivých zvuků. Klimatizaci vyzkoušejte i za jízdy, nejen s nastartovaným motorem na místě.

Čtěte více


Po otočení klíčku do první polohy se rozsvítí všechny kontrolky. Zhasínat by měly postupně, včetně kontrolky airbagu. Pokud zhasnou všechny najednou, případně kontrolka airbagu současně s jinou z kontrolek, znamená to, že je přepojena na jinou (jde o trik soukromých dovozců) a airbag je nefunkční. Vůz tedy pravděpodobně havaroval. Zda airbag byl, či nebyl použit, poznáte i podle toho, jak sedí jeho kryt.

Historie vozidla
Příručka se zabývá i původem a identifikací vozu a nabízí několik odstrašujících příběhů, kdy byl novému majiteli vůz zabaven poté, co se ukázalo, že koupil kradený.

Zákon 56/2001 Sb. o podmínkách provozu na pozemních komunikacích totiž říká, že "fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že jako provozovatel silničního motorového vozidla nebo přípojného vozidla provozuje vozidlo, které nemá identifikační údaje v souladu s údaji v registru silničních vozidel", a zároveň stanovuje pokutu až pět milionů českých korun. Je proto ve vlastním zájmu ověřit si původ vozidla. K tomu slouží hned několik identifikátorů.

Nejdůležitějším číslem automobilu je kód VIN. Ten musí souhlasit s údaji v technickém průkazu. Kód VIN je většinou vyražen v motorovém prostoru, na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru.

Zkontrolujte, zda není pozměněn, neodborně přeražen nebo jestli někdo nemanipuloval s dílem, na kterém tento kód je.

Rok výroby lze v případě pochybností určit i z kódů na sklech, bezpečnostních pásech, sedadlech, plastových dílech, ABS, klimatizaci, alternátoru či nádobkách provozních kapalin.

Kde najdete více?

Veškeré tipy a podrobný ilustrovaný popis naleznete na stránkách www.sdruzeni-sova.cz


Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.