Lidovky.cz

Obchodníci zkouší na Čechy vlastenectví: Kupujte výrobky z Česka!

Ekonomika

  15:18
PRAHA - Obchodní řetězce při souboji s konkurencí už nesázejí pouze na nízké ceny zboží, ale také na vlastenecké cítění českých zákazníků. Obchodníci se totiž nyní začali předhánět v tom, který z nich má v nabídce více produktů od tuzemských firem.

Obchodníci zkouší na Čechy vlastenectví foto: Shutterstock

Vztahy mezi potravinářskými podniky a obchodními řetězci přitom nejsou ideální. Potravinářům vadí různé poplatky za to, že mohou obchodním řetězcům dodávat zboží, či dlouhé lhůty splatnosti faktur.

České výrobky v reklamních letácích a inzerátech využívají například hypermarkety Kaufland, které zvolily vlastenecký tón. "Děláme vše pro Česko! Nejen náš sortiment je jasným vyznáním kvalitě z ČR, ale také naši zaměstnanci jsou odsud. Vytváříme stálá pracovní místa ve všech krajích země," stojí v inzerátu společnosti Kaufland, podle které jsou spolehliví tuzemští dodavatelé zárukou čerstvosti a kvality zboží. "Dobré z vaší vlasti je dobré pro vás," píše Kaufland, který se v inzerátu označil za silného partnera pro ČR a své tvrzení podpořil státní vlajkou.

Tuzemské biopotraviny pak budou propagovat supermarkety Billa, které v této oblasti spolupracují s Agrární komorou. "V současné době nakupujeme od českých producentů jen asi 50 procent všech v naší síti nabízených bioproduktů," uvedl generální ředitel Billy v Česku a na Slovensku Jaroslaw Szczypka, podle nějž by se do budoucna měl tento podíl zvyšovat.

České zboží chtějí hlavně důchodci bez vysoké školy

Mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Eva Karasová sdělila, že podle analýz preferuje více než 40 procent české populace ve věku do 12 do 79 let při nákupu české výrobky. Tesco proto nedávno rozšířilo sortiment o řadu produktů tradiční české kuchyně. "Z průzkumu vyplývá, že preference českých produktů roste mezi lidmi s jejich vyšším věkem, přičemž s ohledem na vzdělání je nejvyšší u středoškoláků s maturitou," uvedla Karasová.

Podíl zboží, které do českých obchodních řetězců dodávají tuzemské firmy, se se dlouhodobě pohybuje od 80 do 90 procent. Pro řadu tuzemských výrobních firem znamená odbyt přes řetězce průměrně 80 procent veškerého odbytu. Obchodníci na druhou stranu podle odhadu Agrární komory ročně od svých dodavatelů inkasují zhruba 30 miliard korun, které získávají formou různých poplatků či slev.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.