Lidovky.cz

Hurvínek je české národní stříbro, říká producent animovaného filmu

Ekonomika

  8:00
PRAHA - "Že jsem mu podobný? To mi říkají všichni. Hurvínek má v sobě něco univerzálního, každý si v něm najde své. A každý, kdo na něm dělá, se mu začne po čase podobat. Paní Štáchové zase říkají, že připomíná Máničku," usmívá se Martin Kotík, producent prvního českého stereoskopického filmu Hurvínek na scéně.

Hurvínek a Spejbl. foto: ČTK

Martin Kotík začal svá vysokoškolská studia filmovou vědou na Filozofické fakultě, později na FAMU vystudoval produkci. Současně ale chodil i na přednášky a semináře z oblasti scenáristiky a režie, a jakoby z druhé strany přibral ke svým studiím i navštěvování přednášek o zahraničním obchodu na Vysoké škole ekonomické.

"V našem ročníku vedla katedru režie paní Chytilová a jeden můj kamarád po prvním ročníku demonstrativně odešel. Tím vypadlo studijní cvičení celé jedné skupině a já, protože jsem už předtím dělal divadelní režii, jsem se nabídl, že ho zrežíruji. To cvičení pak bylo zvoleno jako nejlepší v ročníku a katedra režie mi nabídla, abych na ní pokračoval. A protože jsem si to i sám napsal, dostal jsem podobnou nabídku i ze scenáristiky, takže jsem začal chodit také tam. Ale na FAMU jsem se přesto přihlásil hlavně proto, abych byl producent," vzpomíná Martin Kotík. Zahraniční obchod na VŠE přibral podle svých slov proto, že na tehdejší FAMU postrádal výuku producentství ve smyslu strategického obchodního a tvůrčího uvažování. "V době, kdy jsem studoval, spočívalo těžiště výuky spíš v osvojení organizační složky natáčení, jinými slovy, škola vychovávala spíš produkční než producenty. Dnes už se to snad změnilo, přece jenom už je to také jedenáct let."

Producentství je tvůrčí práce
Kotíkův vlastní vztah k produkci však podle jeho slov také prošel svým vývojem. "Ještě před FAMU, když jsem studoval filmovou vědu, jsem nechápal, proč by měl někdo chtít stát se producentem. Proč je tu vůbec někdo takový, kdo vysává tvůrce. Až později jsem zjistil, že producentství je krásná tvůrčí práce, která mě baví právě proto, že to není jen čistá organizace a administrativa. Když sestavíte tým lidí, kteří spolu tvoří, a zhodnotíte jejich výslednou práci tím, že ji dostanete k divákům, tak mi to dává smysl."

Do filmového světa se mladý producent uvedl v roce 2004 filmem Pánská jízda, následoval snímek Všechno nejlepší! a loni je doplnila třetí komedie Vy nám taky, šéfe!. Filmy nejen produkovala Kotíkova firma, ale sám si je i režíroval a po vzoru své famácké zkušenosti si k nim napsal i scénáře. Ohlas už ovšem nebyl zdaleka tak pozitivní jako v případě jeho někdejšího cvičení. Naopak. Většina filmových recenzentů Kotíkovy filmy zatratila a na Facebooku vznikla dokonce samostatná skupina, která si klade za cíl zabránit mu v dalších "režijních pokusech". Martin Kotík

On sám k tomu říká, že o facebookové skupině nic neví a nezajímá se o ni a že rozlišuje dva světy, svět mediální a svět profesionální. "Producenti, kteří se zabývají komediální mainstreamovou tvorbou, se shodnou asi na tom, že jejich práce se neorientuje na filmové recenzenty, ale na filmové spotřebitele, a se vkusem většiny recenzentů logicky nekoresponduje. S filmy jsme vyhráli několik mezinárodních festivalů a na jiných jsme postoupili do finále. Tam odpadají při posuzování filmů lokální souvislosti, kvůli nimž se filmy neposuzují z profesionálního, ale zájmového hlediska. Proto náš obraz v zahraničí naprosto nekoresponduje s obrazem vytvořeným českými médii."

Při dotazu, které mezinárodní festivaly má na mysli, zmiňuje sice producent nejdřív festival evropského úsměvu v Mladé Boleslavi a dětský festival Oty Hoffmana v Ostrově nad Ohří, které jsou spíš lokálními akcemi, ale pak se dostane i k dalším. "S filmem Všechno nejlepší! jsme slavnostně zakončovali festival v Tokiu. Také jsme s ním postoupili mezi dvanáct snímků do finále festivalu Pune v Indii, kde jsme soutěžili i s takovými režiséry, jako je Costa-Gavras. A měli jsme tam jako jediní komedii."

Šéf tří firem
Martin Kotík je v současnosti zakladatelem a šéfem celkem tří filmových společností, dvou produkčních a jedné obchodní. První z nich byla firma Major K International, kterou založil ještě na FAMU a charakterizuje ji jako produkční společnost zaměřenou na hranou tvorbu. Nejvíc je nyní slyšet o jeho druhé firmě Rolling Pictures, určené pro reklamní tvorbu a tvorbu celovečerních animovaných filmů. Právě tato firma vyrábí Hurvínka, respektive hned dva projekty s Hurvínkem spojené: film Hurvínek na scéně, který by měl mít premiéru začátkem června na filmovém festivalu dětských filmů ve Zlíně, a koprodukční snímek Hurvínek ve filmu, jenž se chystá do kin v roce 2012. Obchodní firma Media Hotel pak obě výše zmíněné společnosti zastřešuje a realizuje prodej a distribuci jejich projektů.

Fenomén Hurvínek
"Hurvínka jsme si vybrali jako fenomén a naším úkolem je tomuto fenoménu sloužit. S naší předchozí tvorbou nijak nesouvisí," odpovídá Martin Kotík na otázku, proč si jeho firma vybrala jako předlohu pro první český stereoskopický snímek právě Hurvínka a zda se při jednání o jeho přípravě neprojevil nějak ohlas Kotíkových předchozích děl. S Helenou Štáchovou, která řídí Divadlo S+H, se Martin Kotík seznámil na doporučení. "Paní Štáchová měla zájem o natočení jednoho jejich divadelního představení a jako producenta jí doporučili nás. A protože jsme i firma vyvíjející vlastní projekty, vznikla z toho myšlenka vyrobit celovečerní film."

Spejbl a Hurvínek.

Scénář Hurvínka na scéně vzešel z divadelní hry, kterou Helena Štáchová napsala ještě s Milošem Kirschnerem, rozvoj technologií pak dal vzniknout myšlence udělat film jako stereoskopický, tedy takový, který při sledování speciálními brýlemi vytváří dojem tří rozměrů. "Uvědomujeme si, že při přípravě Hurvínka pracujeme se značkou, která je českým národním stříbrem. Proto jsme vytvořili tým, který necháváme školit od nejlepších světových studií, a máme radost, že tato studia s námi začala spolupracovat," říká Kotík. "V první řadě jsme potřebovali lidi, kteří mají znalosti a praxi v oblasti stereo skopie a jsou jazykově vybaveni – což se do značné míry kryje, protože kdo má takové zkušenosti, nepracuje jen pro Čechy. V samém zárodku jsme ale ani neplánovali projekt tak velký, jak se nakonec vyvinul. Nejdřív jsme ho brali jen jako zajímavost. Ale když jsme kus natočili a podívali se na něj, zjistili jsme, že nás to baví a že to funguje. Ukázali jsme ho dalším lidem a najednou jsme viděli, že to baví celé rodiny a že o projekt je takový zájem, až nás to zaskočilo. Hurvínek je živel a sám nám vyrostl pod rukama."

Oba projekty, jak Hurvínek na scéně, tak pozdější Hurvínek ve filmu, se podle Kotíka vzájemně podporují a oba budou stereoskopické. "Hurvínka na scéně jsme brali jako první zkušenost se stereoskopickou projekcí a distribucí, která bude strašně cenná pro úspěšný vznik velkého mezinárodního projektu, jímž bude Hurvínek ve filmu. Ale i tenhle první film nám sám vyrostl do rozměrů, které jsme nečekali. Že budeme startovat ve více než padesáti kinech a že premiéru budeme moci udělat na zavedeném festivalu ve Zlíně, to nás ani nenapadlo. V současnosti nabíráme i další lidi do marketingu a PR, abychom zájem zvládli."

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.