Lidovky.cz

V Česku se rozjíždějí hromadné nákupy. Nabízí velké slevy

Ekonomika

  11:49
PRAHA - Nový typ internetových obchodů útočí na to, co mají Češi podle obchodníků nejraději – hodně velké slevy. Jednotlivci ale mají smůlu, prodejci stojí jen o větší počet zákazníků, aby se jim takový obchod vůbec vyplatil. Domluvit už se musí sami.

V Česku se rozjíždějí hromadné nákupy. Nabízejí velké slevy foto: Shutterstock

Jak funguje hromadné nakupování?

* Speciální internetové obchody nabízejí zboží a služby dalších firem s velkými slevami. Nejčastěji v rozmezí 40 až 80 procent, někdy ale ještě vyšší.

* Podmínkou získání slevy je, aby se v určeném časovém limitu (zpravidla jeden až dva dny) k nabídce přihlásilo minimálně stanovené množství lidí. Obvykle stačí už kolem deseti zákazníků, počet se však liší.

* Pokud se nepodaří minimální počet naplnit, po vypršení limitu se nabídka uzavře a žádná transakce se neuskuteční. V opačném případě získají všichni uchazeči, kteří si zboží objednali, svůj slevový kupon.

* Firmy, které takto svoje zboží a služby nabízejí, většinou vydělají jen málo nebo nic. Mají však zajištěn příliv nových zákazníků.

* E-shopy, které tyto nabídky zprostředkovávají, si obvykle účtují čtvrtinu původní ceny jako marži.

Portály pro hromadné nakupování začaly vznikat teprve během minulého měsíce, už nyní se v nich ale otáčí miliony korun a přilákaly pozornost velkých obchodních řetězců i potenciálních investorů.

"Nyní rosteme asi o 30 procent týdně. Volají nám firmy a ptají se na to. Nejen velké řetězce, ale i běžní podnikatelé. Na to, že existujeme měsíc a půl, je toho opravdu hodně," popsal Jiří Musil, jeden ze zakladatelů portálu Vykupto.cz.

Ten stejně jako jeho dva čeští konkurenti Slevomat.cz a Cupolis. com nabízí většinou slevy 40 až 80 procent. Mezi prodávané služby patří například nabídky hotelů, restaurací, divadel, wellness a fitness center nebo i zájezdy.

"Aby to opravdu zafungovalo, musí být sleva od 50 procent výš. Pro zákazníky je lákavé to, že si můžou vyzkoušet zajímavé služby za bezkonkurenční ceny, pro firmy je zase důležité, že si jejich služby vyzkouší spousta nových zákazníků. A my z toho samozřejmě máme svoji marži," shrnul Musil.

Miliardový byznys a výborná příležitost

Už po měsíci Hromadné nakupování slavící velké úspěchy ve Spojených státech, Británii či Německu už láká i pozornost velkých hráčů na českém internetu. A není příliš divu. Například americký Groupon, který s obchodním modelem přišel jako první, zvětšil svoji hodnotu během pouhých dvou let z ničeho na více než miliardu dolarů.

Čtěte více:

"Trend hromadného nakupování sledujeme již delší dobu v zahraničí, v posledních týdnech a měsících konečně přichází také k nám. Určitě je to oblast, která nám dává smysl, ale zatím s případným vstupem vyčkáváme. Dáváme tomu čas pár týdnů a pak se rozhodneme, zda a jakou formou hromadné nákupy zařadíme mezi naše aktivity," prozradil Petr Král, marketingový ředitel společnosti Netretail Holding. Ta vlastní největší český internetový obchod Mall.cz.

Také autoři trojice českých obchodů potvrzují, že o zájem investorů nemají nouzi. "Vedeme jednání s některými mediálními domy, ale sami ještě nevíme, jestli do toho chceme jít," potvrdil Musil.

Přijdou velcí hráči ze zahraničí?

Stejně tak se rozšiřuje i množství společností, které mají zájem vysoké slevy nabídnout, přestože zatím jde většinou stále o ty menší. "Hromadné nakupování využíváme v zahraničí už delší dobu a je z našeho pohledu velice efektivní. Určitě tedy budeme mít zájem i v Česku," prohlásil David Verner, šéf marketingu McDonald’s v Česku.

Spekuluje se také o tom, že by k nám mohl zamířit i samotný Groupon. Ten si v Evropě vytvořil silnou pozici po nedávné akvizici německého CityDeal, který má pobočky i v Rakousku či Německu. "Pokračujeme v expanzi do Evropy a do konce roku 2010 chceme být ve 200 evropských městech. Pokud ještě nejsme v tom vašem, brzy tam budeme," naznačila na dotaz LN Julie Anne Mosslerová z tiskového oddělení Grouponu.

Rozhovor: Česko je pro nás ráj. Lidi zajímá jen cena

Češi nejsou loajální zákazníci. A díky tomu na naše slevy slyší víc než lidé na Západě, říká Tomáš Čupr, šéf největšího českého portálu pro hromadné nakupování Slevomat.cz.

Tomáš Čupr

* LN Jaký je to pocit, rozjet na zelené louce úplně nový druh byznysu bez jakýchkoli investic a během měsíce roztáčet miliony?
(smích) Tak jaký by to mohl být pocit, je to super. Je pravda, že s rozjížděním byznysu na zelené louce už mám zkušenosti, není to první takový počin. Ale co se rychlosti startu týče, je rozhodně nejúspěšnější. Snažil jsem se všechny zúčastněné dostat do takové nálady, že se to povede a že to rozjedeme brzy. A že je klíčové, abychom byli první hráč na českém trhu. Už tehdy se rýsovala nějaká konkurence. Od sestavení týmu do spuštění 12. dubna nám to trvalo asi 40 dnů.

* LN Jak byste vlastními slovy popsal, co to hromadné nakupování vlastně je?
Já si právě myslím, že pro běžného zákazníka je skoro jedno, co pojem hromadné nakupování znamená. On přijde na web, z drtivé většiny už je ta sleva aktivní, a prostě si tam může koupit levnější produkt. Tím pojmem hromadné nakupování se nikde moc neprezentujeme, my říkáme: přijďte k nám a nakupujte se slevou. Obchodní model samotný je hlavně pro naše partnery, kteří slevu nabízí, ti tomu musí rozumět. Kdybych to shrnul, pak hromadné nakupování je typ nákupu, při kterém je poskytnuta výrazná sleva, ať už na službu nebo na produkt, výměnou za definované množství zákazníků, kteří se prodejci přihlásí.

* LN Před dvěma měsíci tento trh v Česku ani neexistoval, teď se o něj zajímají i velcí mediální hráči. Jaké je v současnosti tempo vašeho růstu?
Co se týče návštěvnosti, rosteme o nějakých 40 až 50 procent týdně. Někdy během příštího týdne bychom také měli překročit hranici 10 tisíc odběratelů našich newsletterů.

* LN Momentálně jste v Čechách skutečně největší, alespoň podle objemu transakcí. Jak jste se tak rychle dostali na tuto úroveň?
Jedním z mých předchozích počinů byla internet-marketingová agentura v Británii. Internet ve formě, v jaké je nyní v Česku, tam byl zhruba před čtyřmi roky. Takže co se týče prezentace na internetu a sociálních sítích, mám nějaké zkušenosti. A přestože jsme začínali s minimálním rozpočtem, nebáli jsme se investovat do placené reklamy, i když to byly třeba jen stokoruny denně. Je to málo, ale rozdíl je znát.

* LN Jaký má hromadné nakupování v České republice potenciál ve srovnání se zahraničím, kde již nějakou dobu existuje? Lišíme se nějak kromě časového zpoždění?
Myslím, že český člověk je na cenu hodně zatížený. A ze své zkušenosti se také domnívám, že loajalita vůči značce zde víceméně neexistuje, a pokud existuje, pak ze špatných důvodů. Vezměte si příklad České spořitelny, jedné z nejdražších bank na českém trhu. Pokud si ale člověk chce koupit novou televizi, tak si v první řadě porovná různé ceny. Je to vcelku pochopitelné jednání, ale třeba v Británii není tak úplně běžné. Teď během krize tedy ano, ale jinak je tam loajalita o poznání větší. Podle mě má tento obchodní model v Česku ještě větší budoucnost než v západních zemích. Nebo lépe řečeno větší potenciál, protože velikost trhu je přece jen řádově menší. Sám sebe jsem se ptal, jestli je to dostatečně atraktivní trh, a rozhodně jsem dospěl k názoru, že ano. Orientace na cenu a na slevu z toho pro českého zákazníka dělá naprosto úžasný obchodní model.

* LN Čím je dáno to, že hromadné nakupování v Česku rozjelo hned několik firem prakticky během jediného měsíce?
V momentě, kdy jsme se objevili na trhu s tím, že to myslíme vážně, tak to nakoplo i ostatní, kteří si s tou myšlenkou hráli, a šli do toho taky. Nástup našich konkurentů byl dost pomalý a tím, že jsme do toho vtrhli, se všichni museli rozhodnout, jestli to myslí vážně, nebo ne. A to se stalo, všechno se to spustilo v řádu čtrnácti dnů. Někdo prostě musel přijít první.

* LN Velmi rychle začínají reagovat i velcí hráči českého internetu jako Mall.cz nebo Aukro. Dostali jste už nějakou nabídku?
Nebudu konkrétní, ale ano. V současnosti máme uzavřené partnerství se společností Miton (internetová společnost vlastnící např. portály Heureka.cz, Vareni.cz či Stahuj.cz, pozn. red.), které je vyloženě účelové, a nebudu se tajit tím, že naším plánem je prodej. V téhle fázi by ale ani nebylo moudré bavit se o prodeji, naše výsledná cena by byla naprosto nezajímavá. Dokonce už jediný den poté, co jsem se domluvil s Mitonem, i když nebylo ještě nic podepsáno, mě kontaktoval jeden z těchto subjektů. A mým pocitem nebylo hurá, ale sakra, co teď. Protože já se s nimi chci bavit za rok.

* LN Objevují se i nabídky z druhé strany, tedy ze strany velkých řetězců, které třeba už mají zkušenost s hromadným nakupováním ze zahraničí a chtěly by přes vás nabídnout svoje služby?
Není to jen od těch zahraničních. To je ostatně věc, se kterou jsme do toho šli, že se ten byznys za nějaký čas bude dělat sám. Že když prokážeme, že umíme prodat dostatečný počet kuponů, tak za námi firmy přijdou samy. A to se v této fázi už děje, partneři, kteří u nás už svou nabídku měli, nás doporučují dál. Nicméně element aktivního chození a ťukání na dveře je tam bezesporu také.

* LN Dočkáme se tedy brzy něčeho opravdu velkého?
Řeknu to takhle – poučili jsme se z raketového startu obdobné společnosti – MyCityDeal v Británii, která v krátké době nabídla několik takzvaně akvizičních nabídek, které spustí lavinu zájmu a koupí si je tisíce a tisíce lidí. Takže když se čtenář podívá na historii jejich nabídek, tak tam určitě uvidí nějakou paralelu.

* LN Nevím, jestli se podívá, čtenář, ale já se určitě podívám za něj a zkusím mu tu paralelu nabídnout.
Tak řekněme, že například vstupenky do multikin Cineworld v původní ceně 12 liber nabídli za jedinou libru, tedy se slevou 92 procent. A prodali jich skoro 30 tisíc. Naše myšlenky se ubírají podobným směrem.

* LN Na dveře nám už klepe i největší světový systém hromadného nakupování Groupon, který po převzetí konkurenčního CityDealu pronikl i do Rakouska a Německa. Co vy na to? Bojíte se? Těšíte se?
Úplně otevřeně, mám z toho radost. Ze dvou odlišných, možná i protichůdných důvodů. Když se CityDeal rozhodne přijít do České republiky a budou si chtít všechno udělat sami, tak tu máme konkurenta, který je bezesporu bohatší a zkušenější. To by mohlo znít negativně, ale oni tu zároveň utratí miliony za marketing a přinesou téhle sféře neuvěřitelnou publicitu. Investovali by do televize, do rádia, byli by všude na internetu. To přinese publicitu i nám. Navíc, jak už jsem říkal, český zákazník podle mého není loajální, a pokud budeme moci nabídnout slevy ve stejných intencích, tedy alespoň 50 nebo 60 procent, přičemž ani oni nemohou nabízet 80 procent každý den, nevidím důvod, proč by si zákazník nemohl koupit obojí. To je něco, o čem jsme se už u nás ve firmě bavili. Říkáme si, jestli chceme tu bariéru prorážet sami, nebo jestli by bylo lepší, kdyby nám někdo z konkurentů svojí snahou pomohl.

* LN A ten druhý důvod?
Ten druhý důvod je samozřejmě možnost získat potenciálního investora, což je myslím reálnější a pravděpodobnější varianta. Česká republika není tak velký trh, aby se jim vyplatilo vše budovat na zelené louce a hledat desítky prodejců po celé republice. Když tady bude silný subjekt, který to už bude mít zorganizované a bude ve většině velkých měst, pak je to ideální partner. To je ten druhý důvod, proč máme radost. Samozřejmě pokud zde zůstanou nějaké minisubjekty, tak je to vytlačí a trh se zkonsoliduje. Ale pevně doufám, že Slevomat na té periferii nebude.

* LN Groupon ve Spojených státech dokonce spustil akci, v rámci které má jeden vybraný člověk žít celý rok jen z jeho nabídky. A pokud neporuší pravidla, dostane po roce 100 tisíc dolarů. Tamní nabídka slev tedy pokrývá vše od jídla až po zubaře, jak je to u nás? Zdá se mi, že nabídka se zatím silně orientuje na ženy a trh zdraví a krásy.
To je trochu nefér srovnání. Groupon má za sebou dva roky nabídek v padesáti amerických městech a z toho se už přežít dá. My máme měsíc a půl. Musíme se soustředit na skupinu uživatelů, kteří nakupují. A faktem je, že wellness, gastro a sektor krásy táhnou. Jakmile dosáhneme velikosti, kdy si budeme moci dovolit začít testovat i více mužské nabídky, tak to rozhodně uděláme. Ale i Groupon s tím má velký problém, snad 80 procent nakupujících jim tvoří ženy. Sice mají univerzálnější nabídky, ale stejně je nakupují ženy, které mají třeba zájem jít s partnerem na večeři. A když se to nedaří změnit jim, tak na tom asi něco bude, že je třeba soustředit se na tuto část publika. Protože ženy jsou vůči tomuto modelu vnímavější.

* LN Jaké je nyní vaše pokrytí českých měst? Soustřeďuje se vaše úsilí i jinam než do Prahy?
Nabídky děláme buď vyloženě pražské, nebo celorepublikové. Nicméně sbíráme kontakty po celé republice a polovina naší databáze už je nyní mimopražská. Do dvou až tří měsíců chceme být v dalších čtyřech regionech. Jedním z nich je samozřejmě Brno, což je dáno jeho velikostí a také tím, že jsem tam několik let žil. Navíc je tam soustředěný náš konkurent Vykupto.cz a přece jen nechceme, aby to tam úplně obsadili. Jako další region bychom chtěli spojit Hradec Králové a Pardubice. Oni se sice nemají rádi, ale myslím, že kvůli slevám by se dokázali spojit. Je ale možné, že budou i zvlášť, stále to zvažujeme. Potom Liberec a Jablonec, výhledově je pro nás pochopitelně zajímavá Ostrava nebo Plzeň a obecně západní Čechy. Řekněme, že do šesti měsíců bychom už chtěli být všude.

* LN A jak na tento nový fenomén reagují firmy a zákazníci?
Problém vidíme spíš ze strany obchodníků. Je zde patrný návyk na až nerealistické marže, obzvlášť v některých sektorech. Typická je také nedůvěřivost, ke které bych ještě přihodil problém spočítat si, jak se ta velká sleva může nakonec vyplatit. Americký nebo anglický obchodník velice rychle vidí, čeho všeho může dosáhnout a jakým způsobem se mu ta investice vrátí. Z hlediska zákazníků problém není, z hlediska obchodníků je ta bariéra o něco větší.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.