Lidovky.cz

Internet vytlačuje americkou kulturu

USA

  11:21
Deset z deseti filmů, které vydělaly nejvíce peněz v historii, bylo vyrobeno v amerických filmových studiích a dají se označit za americké filmy. Nejprodávanějším hudební album na světě vytvořil americký zpěvák Michael Jackson a nejvíce nahrávek v historii ze všech zpěvaček prodala Američanka vystupující pod jménem Madonna.

Akce Hope For Haiti Now: Madonna. foto: Reuters

Zdá se, že americká popkultura ovládla svět a její vliv roste. Technika jí dnes umožňuje proniknout kamkoliv. Jenže opak je pravdou. Podíl USA na celosvětovém vývozu kultury zřetelně upadá.

Dokazuje to studie ekonomů Fernanda Ferreiry a Joela Waldfogela z University of Pennsylvania, kteří letos zveřejnili své výsledky průzkumu světa populární hudby ve dvaadvaceti zemích. Nepopírají, že Spojené státy mají silnou pozici, pokud jde o export vlastní kultury. Ne ovšem tak dlouho, jak se všeobecně soudí: datuje se od poloviny osmdesátých let, kdy začala prudce ustupovat sláva hudebníků z Velké Británie. A ani teď, pokud bychom přepočítávali vývoz hudby na hospodářskou sílu měřenou HDP, nejsou USA zdaleka špičkou. Když srovnáme úroveň exportu hudby podle podílu na světovém HDP, zjistíme, že v poměru ke svému HDP vyvážejí nejvíce hudby Švédsko, Kanada, Finsko, Velká Británie a Nový Zéland. Teprve za nimi jsou Spojené státy.

Navíc vývoz z USA klesá a v -celkovém objemu prodaných skladeb rapidně roste zájem o místní produkci. Ferreira s Waldfogelem nabízejí tři vysvětlení tohoto jevu: zavedení kvót, které stanovují nutné minimum domácí produkce například v rozhlase nebo v televizi v některých zemích, vzestup místních odrůd hudební stanice MTV (která v osmdesátých letech dominovala nabídce hudebních televizí, byla americká a propagovala americkou kulturu) a rozvoj internetu. Kvóty samozřejmě mohou pomoci místním umělcům. Ale jen dočasně a neodrazily by se tak výrazně na celém trhu. Zřejmě tedy za nárůst prodejů místní hudební produkce může její větší nabídka hlavně v lokálních televizích a rozvoj internetu. Tedy nová technika. Ta zlevňuje provozování rádií a televizí a umožňuje vznik menších hudebních stanic. Internet pak umožňuje prodávat zákazníkům se ziskem a přitom za rozumnou cenu i zcela menšinové hudební žánry.

Zatímco do kamenného obchodu by se nevyplatilo dovézt ani pár specializovaných CD kvůli vysokým nákladům, po webu je možné – ať už elektronicky či na dobírku – prodávat hudbu i jednotlivým zájemcům. Samozřejmě v oblasti, ve které by působil jeden kamenný obchod, se prodá jen pár kusů. V součtu, když se prodává na území celého státu či kontinentu, ale takové jednotlivé prodeje mohou tvořit značný objem, a tím i zisk.

Mimochodem, rozvoj techniky podobně podkopal i výsadní postavení amerického Hollywoodu. Zatímco v kině je nejlepší promítat trhák pro široké publikum (tuhle definici snadno naplňují americké filmy), aby se náklady na jeho nákup a provozování kina vyplatily, videokazety a hlavně DVD umožňují distribuovat i menšinové žánry zákazníkům žijícím rozptýleně na velkém prostoru. Ve Velké Británii tak v posledních letech narušují dominanci Hollywoodu nejnovější filmy z indického Bollywoodu prodávané na DVD. Žije tu totiž slušná indická menšina, která sice nezaplní opakovaně kino v jedné městské čtvrti, ale prodej DVD může jít do desetitisíců.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.