Lidovky.cz

Jaké jméno pomáhá v kariéře? Radžív či Ray

Ekonomika

  20:02
PRAHA - Může životní dráhu ovlivnit volba křestního jména? Tuto otázku si kromě nastávajících rodičů položila i Monica Rogatiová, analytička profesionální sociální sítě LinkedIn, která sdružuje víc než sto milionů pracovníků po celém světě a rozpoutala velkou debatu. Generální ředitelé mají podle analýzy nejčastěji kratší a regionální jména.
Bankovní úředník - ilustrační foto.

Bankovní úředník - ilustrační foto. foto: Shutterstock

"Zajímalo mě, jestli je něco pravdy na tom, že už samotné jméno hraje důležitou roli při budování kariéry," napsala ve své studii Monica Rogatiová, která k tomu využila den pracovního volna a s pomocí své obrovské databáze sociální sítě zpracovala nejčastější jména generálních ředitelů po celém světě.

Jmenujte se lokálně
Nejdříve objevila trend, že generálními řediteli v jednotlivých zemích se nejčastěji stávají lidé s tradičními lokálními jmény. Například v Indii je nejčastější jméno generálního ředitele Radžív, v Brazílii je to Roberto, ve Španělsku Xavier, v Německu Wolfgang a v Nizozemsku pak Cees.

INFOGRAFIKA:

Podle této analýzy jsou jednoznačně úspěšnější lokální jména před mezinárodně znějícími. To potvrzuje i zjištění, o kterém nedávno psaly Lidové noviny, že nejčastěji opakujícím se jménem mezi generálními řediteli v Česku je Martin. Příklady? Martin Roman, šéf energetického koncernu ČEZ, šéf pojišťovny Kooperativa Martin Diviš či Martin Jahn, který úspěšně vedl CzechInvest a nyní je v nejužším vedení Volkswagenu.

Globálně nejúspěšnějším křestním jménem je u mužů Peter. Petr patří mezi velmi "úspěšná" jména i v Česku. Například oficiálně nejbohatší Čech se jmenuje Petr Kellner. Za jménem Peter pak následují Bob a Jack. U žen Deborah, Sally a Debra.

Kratší je lepší
"Když jsem jména generálních ředitelů analyzovala podrobněji, zjistila jsem, že příliš dlouhá jména si šéfové často zkracuji. Na druhou stranu generální ředitelky používají celé jména," říká Monica Rogatiová.

V průměru mají generální ředitelé nejčastěji křestní jména o čtyřech písmenech, stejně tak jako obchodníci. Oproti tomu inženýři mají nejčastěji jméno o šesti písmenech. Na nejdelší křestní jména si pak potrpí hoteliéři. Podle Franka Nuessela, který dlouhodobě studuje křestní jména a jejich původ, kratší jména na lidi působí více přátelštějším a otevřenějším dojmem.

"Generální ředitelky na druhou stranu používají delší jména, aby tak okamžitě deklarovaly svoji profesionalitu," říká Nuessel. Tato analýza se rychle stala široce diskutovaná po celém světě a byla ve většině případů skutečně díky své široké datové základně přijata, i přestože Rogatiová odmítla zveřejnit, kolik generálních ředitelů LinkedIn ve skutečnosti registruje.

Odpůrci ovšem upozorňují, že objevená pravidla nelze brát jako obecně platná, platí totiž jen pro současnou generaci.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.