Lidovky.cz

Přibývá e-podvodníků, policie je bezradná

Ekonomika

  7:03
PRAHA - Pětatřicetiletý účetní David Sajdl si před třemi týdny objednal přes internetový e-shop livemobil. cz nový mobilní telefon za víc než 6 tisíc korun. Nedostal ani telefon, ani peníze.
Nakupování po internetu, ilustrační foto

Nakupování po internetu, ilustrační foto foto: Shutterstock

"Provozovatel obchodu byl ochotný a odpovídal na všechny dotazy, ale jen do doby, než jsem poslal peníze. Pak najednou zboží nebylo na skladě, byly problémy s dopravou a později přestal majitel komunikovat úplně. Teď nefungují ani webové stránky a telefonní číslo je zrušené," říká Sajdl.

Se svou zkušeností rozhodně není sám. Na webu podvodne-firmy. cz se hlásí minimálně 12 dalších poškozených zákazníků jmenované firmy. Chtějí podat hromadnou žalobu.

Byznys e-shopů se rozrůstá, často je podvodný

  • V Česku je více než 30 tisíc e-shopů. Necelé 4 tisíce z nich se specializují na prodej elektroniky, následuje prodej textilu a obuvi (více než 3600 e-shopů) a prodej potřeb pro bydlení (více než 3 tisíce internetových obchodů).
  • Online nákupů využívají zejména lidé ve věku 25-34 let. Nejčastěji utrácejí za zboží do 30 tisíc korun.
  • Nejčastější způsoby platby jsou: dobírka, převod peněz z účtu, online platba platební kartou nebo PaySec, tedy metoda předplaceného konta (elektronické peněženky).
  • V internetových obchodech Češi v uplynulých 6 měsících nejčastěji nakupovali: elektrosortiment, knihy, CD a DVD, oděvy, drogerii a parfumerii. Dále se nakupovali léky, vitaminy, potravinové doplňky a hračky.
Podobných případů v Česku přibývá. Internetový obchod livemobil. cz tak rozhodně není jediný, na který si zákazníci stěžují.

Jen na stránce firmy.cz je zaregistrováno více než 30 tisíc internetových obchodů a další vznikají. Každý měsíc podle odborníků naletí těm podvodným stovky zákazníků a scénář bývá velmi podobný -vylákat ze zákazníka peníze předem a pak obchod zrušit.

"V obchodě pckasa.cz jsem si nedávno objednal zboží, ale od zaplacení částky se mnou vůbec nekomunikují a i telefon mají nedostupný. Po delším pátrání jsem zjistil, že tam, kde má mít provozovnu, je domov důchodců," popisuje další z podvedených zákazníků, pan Lukáš z Prahy.

Podle Jana Votočky z poradenského oddělení Občanského sdružení spotřebitelů Test si zákazníci v poslední době nejčastěji stěžovali například na internetový obchod elektro-galerie.cz či ms-2010.cz.

Další stížnosti zaznamenal nákupní průvodce Heureka nebo Česká obchodní inspekce, a to například v případě e-shopu nakupnicentrum. org nebo levny-obchod.net.

"Špatné hodnocení od zákazníků má i internetový obchod olejshop. cz," říká Marek Brumlich z Heureky a recenze zákazníků jeho slova potvrzují. Devět z 12 nakupujících totiž popisuje, že zboží zaplatili, ale obchod ho nedodal a majitelé se zákazníky vůbec nekomunikovali. "Zboží jsme dostali až po písemné výzvě od advokáta s tím, že je podané trestní oznámení," popisuje v recenzi pětačtyřicetiletá Soňa Hradecká.

Se stížnostmi nebo trestními oznámeními na podvodné internetové obchody se pak setkávají i policisté, právníci nebo sdružení spotřebitelů. "Nejčastěji jsme se setkali s tím, že e-shop podmiňoval dodání zboží platbou předem. Po provedení úhrady kupní ceny však již zákazník zboží neobdržel," popisuje Lukáš Mokrý z advokátní kanceláře Jansa, Mokrý, Otevřel & partneři. "Průměrně řešíme několik desítek stížností měsíčně," říká Votočka ze sdružení Test.

Policie zatím žádného podvodníka nedopadla. "Od začátku roku evidujeme zhruba dvě stovky podvodů v oblasti internetu," tvrdí vrchní komisařka Veronika Hodačová z policejního prezidia. Podle ní jsou případy v šetření a obviněn zatím nikdo nebyl.

Pokud se zákazníci stanou obětí podvodného e-shopu, měli by podle odborníků podat trestní oznámení. Ani to jim však nemůže zaručit, že své peníze dostanou zpět.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.