Lidovky.cz

Pět fint, kterými nás odírají mobilní operátoři

Ekonomika

  20:01
PRAHA - Mobilní operátoři mají v Česku velmi výnosný byznys. Svým zákazníkům účtují jedny z nejvyšších cen v Evropě a další peníze z nich lákají prostřednictvím různých fint.

Ilustrační foto

Mezi ty nejčastější patří komplikace při odstupování od smlouvy, nedodržení slíbených podmínek, účtování ceny hovorů po celých minutách či zapojení a účtování služeb, které si zákazník neobjednal.

Na přístup operátorů si ať už oficiální cestou, nebo na internetových fórech stěžují tisíce českých zákazníků. Jen za druhé čtvrtletí letošního roku eviduje Český telekomunikační úřad 398 stížností.

Jejich nejčastějším předmětem je vyúčtování, problém s přenosem čísla k jinému operátorovi a nemožnost odstoupit od smlouvy. Desítky stížností na operátory registrují i sdružení na ochranu práv spotřebitelů jako například TEST či Spotřebitel. net.

INFOGRAFIKA

"Jen za poslední dva měsíce evidujeme přes 50 stížností na operátory," popisuje Martina Vernerová z Občanského sdružení spotřebitelů TEST a dodává, že nejzávažnější prohřešky sdružení nalézá u T-Mobilu. "Co se týká počtu stížností, tak vede Telefónika, následovaná T-Mobilem a Vodafonem," říká mluvčí sdružení Spotřebitel. net Lucie Petránková.

Právě první dvě jmenované společnosti jsou nejčastějším terčem výtek i na webových diskusích, kde si na chování mobilních operátorů stěžují tisíce českých zákazníků. Někteří z nich kvůli tomu dokonce zakládají specializované internetové stránky, jako je třeba Stopdrahemuvolani.cz, T-mobile-anti.cz a další, kde své zkušenosti popisují.

Operátoři slibují změny
Nejvíce připomínek zákazníků se týká toho, že od smlouvy s operátorem lze odstoupit jen velmi těžko. Firmy celý proces často neúměrně dlouho protahují. Od smlouvy na dobu určitou u T-Mobilu dokonce nelze odejít vůbec. Operátor totiž podle nespokojených klientů neuznává žádné důvody k odstoupení, a to třeba ani stěhování zákazníka do zahraničí.

Navíc ve chvíli, kdy klient před vypršením smlouvy nedá vědět, že už ve smlouvě nechce pokračovat, je mu automaticky prodloužena. Sám operátor přiznává, že odstoupit od smlouvy zatím není možné. Svým zákazníkům však slibuje, že od září by měli mít možnost se ze své smlouvy předčasně vyplatit.

Podobné je to ale i s jednotlivými službami, které chce zákazník zrušit. Operátor jim službu sice zruší, ale po pár měsících automaticky opět zprovozní a účtuje.

Stížnosti zákazníků se ale zdaleka netýkají jen smluv. Lidé se často setkávají i s neoprávněným účtováním služeb a nesprávnými částkami na fakturách.

"Už po několikáté mi nesouhlasí faktura od Telefóniky. Například v dubnu mi přišlo dvakrát tolik provolaných minut, než jsem skutečně provolala, a v červnu byla faktura vyšší o zhruba 250 korun," píše například na webu uživatelka Eva Valoi z Mladé Boleslavi a dodává, že reakcí Telefóniky bylo pouze tvrzení, že zákaznice špatně počítá.

Největší tuzemský operátor ale tvrdí, že pokud se klientům částka na faktuře nezdá, mohou ji reklamovat, a to do dvou měsíců ode dne doručení vyúčtování. Operátor má pak na vyřízení reklamace měsíc až dva.

(Ne)výhodné balíčky
Jedním z nejoblíbenějších operátorských triků jsou různé "výhodné" balíčky, které nabízí nižší ceny nebo třeba i velkou slevu na nový mobilní telefon.

Problémem je nejen to, že ceny podobných nabídek u zahraničních operátorů jsou několikrát nižší, ale zejména fakt, že většina těchto nabídek je značně nepřehledná a zákazníci se v ní špatně orientují. Snadno se tak může stát, že se nechají zlákat k využívání služeb, které vůbec nepotřebují.

Operátoři navíc sází i na to, že Češi si často nespočítají, jaký tarif by se jim skutečně vyplatil. Velká část zákazníků tak platí za volání či využívání internetu v mobilu o desítky procent víc, než skutečně musí.

Křišťálová lupa 2011

"Celý problém dále zhoršuje i to, že koncoví zákazníci z řad soukromých osob obvykle ani nečtou příslušné smluvní dokumenty, a tak ani netuší, k čemu se zavazují. Natož aby si podle nich vybírali operátora. Toho si bohužel stále častěji vybírají spíše na základě líbivých frází a fabulující reklamy než na základě racionálních úvah a srovnání jejich podmínek," vysvětluje odborník na telekomunikační služby Jiří Peterka.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.