Ani pár slunečných dní na konci srpna už letošní sezonu nezachrání. Na tom se shodují podnikatelé, kteří k dobrému obratu potřebují dobré počasí. Kvůli nejchladnějšímu létu za posledních 11 let mají problémy.
"Letošní sezona je jedna z nejhorších, kterou pamatuji. Již před sezonou bylo patrné, že zájem ze strany zejména nizozemské klientely bude nižší. To se bohužel potvrdilo a cizinců dorazila asi třetina," říká Petr Kavka z Autocampu Osek. Počasí hraje pro návštěvníky kempů klíčovou roli, a proto na poslední chvíli rušili rezervace, případně hosté odjížděli kvůli dešti dříve domů.
Klikněte pro zvětšení:
Kdo na špatném počasí prodělá a komu naopak svědčí?
Na propady tržeb si stěžují také nekrytá koupaliště. "Je to totální pohroma. Návštěvnost nám letos klesla o 70 procent. Jsme zaměřeni na českou klientelu. Ale když je špatné počasí, tak je to jedno, nejezdí nikdo," říká Martin Měchura, provozovatel koupaliště Větřní u Českého Krumlova.
S úbytkem návštěvníků se obecně potýkají nejvíce areály, které nabízejí spíše základní služby a jsou odkázány právě na dobré počasí. Ti, kteří nabízejí sportovní zázemí a kulturní program a mají možnost svým hostům nabídnout alternativu, se s nepřízní počasí vyrovnávají lépe.
Jen voda nestačí
Areál Active Park Lipno nabízí kromě koupání půjčovnu plachetnic a šlapadel, cyklotrať nebo lanovou dráhu, kterými si propad tržeb kompenzuje. "Propadla se nám návštěvnost kempu a koupaliště, na druhou stranu se zvedl zájem o lanovou dráhu a další atrakce, které nejsou tak závislé na počasí," řekl LN Petr Dušek, ředitel společnosti Lipnoservis, která areál provozuje.
Jak se dařilo rekreačním areálům v Česku
|
V chladnějším počasí mají největší výhodu ubytovací zařízení nabízející wellness služby. "Návštěvnost máme letos sice o něco menší, ale provoz relaxcentra v penzionu je mnohem vyšší. Největší zájem je o víkendové wellness pobyty," říká Milan Kubíček, majitel penzionu a relaxcentra v Bystrém na Vysočině.
Zmrzlináři si zoufají
S horkým létem je spojená také konzumace zmrzlin. Hlad po nich byl však letos na bodu mrazu. Prodej zmrzliny se propadl o víc než polovinu. "Tohle je nejhorší léto za 20 let. V prodeji zmrzlin a nanuků je totální propad. Výroba jede na minimum, i kdyby teď bylo už jen hezky, tak to stejně už nepomůže," říká ředitel výrobce zmrzliny Pinko Roman Rohlík.
Dobré vzpomínky na léto nebudou mít ani majitelé hospod se zahrádkami a pivovary. Najdou se však i podnikatelé, kteří jsou navýsost spokojení. Lidé totiž hledají náhradní zábavu místo koupání a výletů v přírodě.
Žně cestovních kanceláří
Mezi pomyslné vítěze léta se tak dostávají hlavně cestovní kanceláře. "Špatné počasí cestovkám ohromně nahrává. Prodej je výborný," říká Petr Šatný z cestovní kanceláře Alexandria. A jak potvrzuje Kateřina Komedová z agentury Zájezdy. cz, řada lidí se rozhodovala na poslední chvíli pro zájezd do zahraničí, aby neriskovali propršenou dovolenou v Česku.
"Aktuální dostupnost je taková, že už ve čtvrtek není co prodávat na víkendové odlety," tvrdí Komedová. Radost ze špatného počasí mají i majitelé slevových serverů. Kdo si nemůže dovolit vyrazit za zábavou do zahraničí k moři, hledá jiné možnosti povyražení. "Ve srovnání s jarním obdobím máme výrazně vyšší tržby," říká Tomáš Čupr ze Slevomatu.
Lidé kupují nejčastěji různé pobyty v jižních zemích nebo právě v již zmíněných wellness hotelech i v tuzemsku a na Slovensku. Větší zájem je také například o poukazy na večeře.
Lidé častěji kupují i slevy na nákupy. S tím, že skutečně Češi tráví letos víc času na nákupech než na koupalištích, souhlasí zástupci nákupních center.
"Oproti loňskému červenci jsme zejména díky deštivému počasí letos zaznamenali o 20 procent vyšší návštěvnost," říká marketingová manažerka obchodního domu Palladium v Praze Karolína Peterková.
Ze špatného počasí těží i kina. "Když prší, lidé navštěvují alespoň ta zastřešená kina více. Když je hezky, mají větší tržby pro změnu letní kina," vysvětluje Lukáš Vedral ze společnosti PRagency, která zastupuje síť kin Cinema City.
Deštivé dny a teploty, které byly v červenci podprůměrné, nahrály také televizním programům. Rostla jim sledovanost, ačkoli právě letní měsíce patří tradičně k nejslabším z celého roku. Jak vyplývá z údajů Asociace televizních organizací, v červenci meziročně stoupla sledovanost českých kanálů o jedenáct procent.
Češi ovšem tráví letní prázdniny nejen nakupováním či sledováním filmů. O tisíce lidí víc než před rokem se vydalo za poznáním. Větší návštěvnost hlásí hrady, zámky, muzea a další památky.
"Chladnější počasí dobře svědčí návštěvnosti, prohlídky jsou víc naplněné," potvrzuje Zdeňka Kalová z Národního památkového ústavu. Například zámek Žleby navštívilo v červenci o šest tisíc lidí víc než v minulém roce. Rekordní návštěvnost hlásí také provozovatelé technických památek v moravskoslezském kraji.