Lidovky.cz

Rozmary frajerů: kolik u nás jezdí luxusních aut?

Ekonomika

  7:08
PRAHA - Kdo miluje krásná auta – a má miliony korun –, ten si své hobby užívá krize nekrize. Prodej luxusních vozů proto patří v automobilové branži k nejjistějším. Agentura Cap Gemini napočítala v Česku třináct tisíc dolarových milionářů. Luxusních vozů je tak na českých silnicích stále více. Jejich majitelé o svém hobby s nadsázkou prohlašují, že jde o klukovskou frajeřinu. Kdo vlastně kupuje drahá auta?

Luxusní prototyp Mercedesu třídy A na autosalonu v Šanghaji. foto: Reuters

Auta za miliony korun jsou v Česku především spojována s podsvětím.
Bývalí veksláci dokázali během prvních let po změně režimu v roce 1989 vydělat tolik peněz, že vydat miliony korun za vůz pro ně nebyl problém.

Podle dealerů luxusních značek tito lidé dehonestují slušné lidi, kteří si drahé vozy pořizují nyní. Jsou to především podnikatelé, vrcholoví manažeři, špičkoví sportovci, právníci. Lidé, kteří ve své profesi žijí ve stresu, což přenášejí i do adrenalinových zážitků s auty.

INFOGRAFIKA

Například advokát Robert Pergl, majitel společnosti Scuderia Praha, která do Česka dováží supersporty značky Ferrari, si za 23,4 milionu korun koupil jeden z unikátů značky, vůz Enzo Ferrari. Hokejista Roman Čechmánek dal za Porsche Carrera GT 16 milionů korun, fotbalista Pavel Nedvěd za Ferrari 612 Scaglietti sedm milionů, moderátor Leoš Mareš za Ferrari 360 Modena zaplatil čtyři miliony korun.

S přibývajícími léty se ale usazují a volí konzervativnější vozy. Například hokejista Jaromír Jágr už sportovní auta opustil a jezdí limuzínami Mercedes, stejně jako zpěvačka Lucie Bílá nebo Karel Gott.

„Pro supersporty by měl člověk dozrát,“ tvrdí Robert Pergl, podle něhož má zájemce začínat s vozy prémiových značek Audi,BMW či Mercedes-Benz. Zatímco mladí sportovci se jeho radou neřídí, podnikatelé se podle ní chovají.

Manažeři volí prémiové vozy
Nejrozšířenějšími modely mezi vrcholovými manažery jsou limuzíny Audi A8 či vozy značky Mercedes. Vozem Audi A8 jezdí například generální ředitel Českých drah Petr Žaluda nebo generální ředitel společnosti Čepro Jiří Borovec. MercedesBenz E 350 je služebním vozem Josefa Lhotáka, prezidenta Svazu prodejců a opravářů motorových vozidel, vozy MercedesBenz S500 či v zimě MercedesBenz GL500 používá šéf developerské firmy Luděk Sekyra.

„Klíčové je pro mne pohodlí při delších cestách, bezpečnost a elegantní řešení interiéru, tyto požadavky vozy značky Mercedes splňují,“ líčí Sekyra.

Pokud si manažeři zvyknou na komfort, začínají se při nákupu dalších vozů zajímat o vozy vyšších kategorií, které jsou nejen pohodlné, ale i rychlé. A nesou i příběh. Třeba ten o agentovi 007.

Co obnáší auto agenta 007?
James Bond, agent 007 s povolením zabíjet, jezdí vozem Aston Martin DBS. Za necelých sedm milionů korun je kupé s maximální rychlostí přes 300 km/h k dostání i v Česku.

Předváděcí jízdy, lákadlo u levnějších aut, jsou u Aston Martinu spíše výjimkou. „Jednou ročně pořádáme pro zájemce, kteří o koupi vozu uvažují, akci Ride & Drive. Z továrny dostaneme tři čtyři modely, přijedou tovární jezdci z Anglie a zájemce svezou, dovolí jim i řídit,“ říká Jiří Pich.

Majitel vozu značky neodmyslitelně spojené s Jamesem Bondem se stává členem výlučné komunity. Továrna Aston Martin pořádá pro své klienty setkání. Loni v Alpách, letos ve Španělsku.

„Za šest dní jsme ujeli jedenáct set kilometrů ze Španělska přes Andorru do Francie, po cestě byly objednané hotely, každý večer byl společenskou událostí,“ líčí Pich.

Klikněte pro zvětšení:

registrace prémiových aut

České zastoupení za dva a půl roku své existence prodalo 38 vozů, aktuálně jich je v Česku registrovaných sto dvacet. Osm let starý Aston Martin má například zmiňovaný generální ředitel Českých drah Petr Žaluda, model Aston Martin Vantage V8 vlastní nadšený propagátor značky podnikatel Tomio Okamura.

„Mám ve firmách různé firemní vozy, ale já používám jen jedno auto, Aston Martin. Plně se ztotožňuji s tradičním mottem značky, krása, síla a duše, taková je moje představa ideálního vozu. Celý vůz je postaven ručně, a denně tak mohu obdivovat špičkovou práci anglických mistrů této více než sto let staré značky,“ říká Okamura.

Vozy Aston Martin nejsou tvrdé sportovní modely, například nejprodávanější typ, čtyřmístné Rapide Coupe je oblíbeným rodinným vozem, uveze i několik zavazadel. Luxusní pohodlí, samozřejmě spojené se silou a rychlostí.

Ještě rychlejší auta, jejichž hlavní předností je adrenalinový zážitek, oplývají spíše spartánskou výbavou, byť v kůži. V rychlostech nad 300 kilometrů už může jít o život, takže některé supersporty se staví přímo na míru zákazníka.

Supersporty na míru
Když do Česka přišla zpráva, že jeden z padesáti vyrobených supersportů Maserati MC12 by mohl přijít i sem, rozjel se Richard Chlad ihned do Itálie. Zakladatel firmy Krijcos, která je největším provozovatelem výherních automatů v Česku, se tam s vozem dvakrát svezl na okruhu a hned poté podepsal objednávku. V přepočtu za auto dosahující rychlosti 350 kilometrů za hodinu a se zrychlením z nuly na sto kilometrů za 3,8 vteřiny zaplatil 23 milionů korun.

Drahé vozy v Česku

  • Drahé se prodává lépe

Prodej levných aut klesl meziročně v Česku o dvě procenta. Oproti tomu prodej drahých vozů vzrostl o 13 procent. O čtvrtinu vzrostl prodej těch nejluxusnějších vozů.

  • Vyklidnění byznysmeni

Nejoblíbenější vozy manažerů jsou Audi A8 a Mercedes třídy E.

  • Největší koncentrace luxusu

Nejluxusnější parkoviště pro drahé vozy je pod náměstím Jana Palacha v Praze. Trvale zde parkuje 90 vozů Ferrari, Maserati, Porsche a Lamborghini.

  • Bez zkoušení

Drahé vozy se kupují podle katalogu. Předváděcí jízdy se dělají jen zřídka. O kvalitě nikdo nepochybuje.

  • Majitele si vybírá automobilka

Sportovní vozy slavných značek se vyrábějí v omezených sériích. Majitele si vybírá automobilka a zájemce na svůj vůz musí čekat až dva roky.

Dostal však vůz na míru. Technici Chlada změřili, aby přesně na jeho výšku nastavili vzdálenosti sedačky a pedálů. Na míru byla vyrobena i sedačka podle otisku jeho postavy. Pokud jde o výbavu, nebylo co objednat. Maserati MC12 nemá rádio, navigaci, žádné couvací senzory, žádný zavazadlový prostor, výhled dozadu jen bočními zpětnými zrcátky. Na sněhu se s ním jezdit nedá. Přesto byl Richard Chlad s vozem spokojen, dvakrát se na německých dálnicích svezl rychlostí 340 kilometrů.

Dnes je spokojen ještě více, letos v květnu si pořídil vrchol mezi sportovními vozy, model Bugatti Veyron Super Sport v přepočtu za 36 milionů korun. Vůz je držitelem světového rychlostního rekordu v kategorii sériově vyráběných automobilů, a to 431 kilometrů za hodinu. Kvůli ochraně pneumatik byla maximální rychlost elektronicky omezena na 415 kilometrů.

V Česku tak nyní parkují dva vozy Bugatti Veyron. První si před lety pořídil Radim Passer, šéf developerské firmy, která staví pražské BB Centrum.

Popsat Bugatti Veyron je jednoduché: šestnáctiválcový motor se dvěma pohodlnými sedačkami, to vše obalené karosérií. Motor o obsahu osm litrů má výkon tisíc koňských sil a vozu dodá zrychlení z nuly na sto kilometrů za 2,5 vteřiny. Pro srovnání: Škoda Fabia má výkon 60 koňských sil a zrychlení z nuly na sto za 16,5 sekundy.

Jak na nejlevnější povinné ručení?

Spočítejte si na kalkulace povinného ručení nejen nejlevnější povinné ručení, ale také optimální pojistné krytí.

Povinné ručení Ve spolupráci s finance.iDNES.cz

Maximální rychlost Passerova veyronu je 407 kilometrů, touto rychlostí ale Radim Passer zatím nejel. Svolení k maximální rychlosti musí dát výrobní závod ve francouzském Molsheimu. Ten na dálku zjistí stav baterií, pneumatik a dalších agregátů. Pokud není stav optimální, závod neuvolní rychlostní pojistku, páčku po levé straně řidičova sedadla. Ta omezuje rychlost vozu na zhruba 360 kilometrů v hodině.

Podlaha vozu je jen 12 centimetrů nad povrchem vozovky. Při rychlosti nad 220 kilometrů se na zádi auta vysune přítlačné křídlo a podlaha klesne na devět centimetrů nad vozovku. Pokud řidič přidá plyn a překročí rychlost 330 kilometrů v hodině, sníží se vzdálenost podlahy a vozovky na pouhých šest centimetrů.

Továrna Bugatti, patřící do koncernu Volkswagen, vyrobila jen 300 kusů Bugatti Veyron jako svou „výkladní skříň“. Při rozpočítání nákladů na vývoj a výrobu by jeden veyron musel stát pět milionů eur, tedy asi 120 milionů korun. Tyto supersporty se ale prodávaly za 1,1 milionu eura plus daň.

Poklady pod Rudofinem
K největší koncentraci luxusních a supersportovních vozů v České republice došlo letos v únoru pod pražským náměstím Jana Palacha.
Na víkend přijeli do Prahy arabští šejci, bydleli v hotelu Four Seasons a svých 35 vozů Ferrari zaparkovali ve třetím podzemním patře parkoviště u Rudolfina.

Zatímco dvě horní patra slouží jako veřejné parkoviště, třetí je soukromé. Provozuje je společnost Engine Prague, stejně jako přilehlý neveřejný klub.

Ferrari arabských šejků v únoru jen rozšířila počet trvale zaparkovaných skvostů, které patří členům klubu. Aktuálně tam pod plachtami odpočívá devadesát nových i historických vozů značek, jako jsou Ferrari, Fiat, Maserati, Lamborghini, Porsche a další.

„Jsou to vozy za tisíc nebo i tři sta tisíc eur, patří členům klubu. Nejsou mezi námi jen milionáři, sdružuje nás záliba v krásných autech, dobrém jídle a pití, přátelská společnost,“ říká Radek Pokorný, ředitel firmy Engine Prague.

První rolls Fidelise Schléeho
Vedle supersportů jezdí v Česku i superluxusní vozy. Mimo jiné 48 limuzín Rolls Royce. Jednu z prvních – Rolls Royce Flying Spur – si koupil pražský advokát Fidelis Schlée za 17 milionů korun. Stejným vozem jezdí britská královna. V Česku je registrováno i sedm luxusních vozů Maybach. Za jeden z nich zaplatil textař a zakladatel sítě sázkových kanceláří Fortuna Michal Horáček 15 milionů korun.

Někteří podnikatelé volí značku vozu tak, aby podpořila charakter jejich byznysu. „Jezdím vozem Porsche Panamera, poskytuje mi radost a prožitek. Kultovní značka Porsche se hodí ke značce Bernard. To, co dáváme lidem my, dává Porsche mně,“ říká šéf pivovaru Stanislav Bernard.

Řada byznysmenů, kteří musí v zaměstnání používat reprezentativní limuzíny, volí v soukromí jiné vozy. Například šéf Čepra Jiří Borovec vlastní hybridní Lexus LS 600. „Mám dobrý pocit, že dělám něco málo pro životní prostředí, když jedu na elektrický pohon,“ řekl Borovec.

Vývoj registrací luxusních značek - klikněte pro zvětšení:

registrace prémiových aut

Ředitel Hyposervisu Milan Roček má v soukromí terénní Volvo XC90. „Poskytuje mi bezpečnost, spolehlivost, pohodlí pro rodinu. S ohledem na svého koníčka, záchrannou kynologii, i flexibilitu v terénu a možnost převážet psa,“ vysvětluje důvody své volby.

A někteří jezdí zcela normálními vozy. „Téměř denně využívám vůz Fiat 500, který je malý, praktický pro jízdu po městě, a navíc i reprezentativní. Je tak ideální pro každodenní využití,“ říká Omar Koleilat, šéf developerské firmy Crestyl. Vedle toho ale používá i terénní vůz Mercedes ML. „Jedná se o velký a bezpečný vůz pro mou rodinu, navíc je vhodný pro náročné podmínky v zimě,“ vysvětlil Koleilat.

„Měl jsem Porsche Cayenne, ale jezdit s tímhle vozem po Praze nemělo smysl. Prodal jsem jej, nyní mám Mini Cooper,“ dodal Serge Borenstein, šéf developerské společnosti Karlin Group.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.