„Cena může na první pohled vypadat lákavě, ale jakmile dojde k nějakému problému v zahraničí, je turista odkázán pouze sám na sebe,“ varuje Viliam Sivek, místopředseda Asociace cestovních kanceláří a agentur ČR.
Cestování kanceláře a agentury by měly být na požádání ochotné ukázat svým klientům certifikát o pojištění proti úpadku. Na tomto certifikátu je uvedeno, dokdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna. Klient by si měl tedy u cestovní kanceláře koupit zájezd pouze na dobu, po kterou je kancelář pojištěna. Vyhne se tak nepříjemnostem v případě, že by cestovka zkrachovala, upozorňuje asociace na svých webových stránkách.
Zájezdy pořádané spolky najdete inzerované v obchodech
Na nástěnkách v obchodech často narazíte na cenově výhodné letní pobyty u moře, které ale pořádají různé spolky či zájmová sdružení. Takové zájezdy nabízejí dopravu a ubytování v místě a třeba i wellness nebo cvičení, takže se na první pohled od zájezdů cestovek neliší. Takové subjekty ale proti úpadku pojištěny nejsou a klienti nemají v případě potíží nárok na žádnou finanční kompenzaci.
„Rok od roku se ve větší míře objevují na trhu různé kluby, spolky nebo sdružení, které nabízí balíčky služeb – tedy zájezdy, aniž by pro to měly nějaké podnikatelské oprávnění,“ potvrzuje Viliam Sivek. „Zástupci těchto sdružení si mnohdy ani neuvědomují, že porušují zákon a zároveň, jako organizátoři, nesou velké riziko odpovědnosti.“
ČTĚTE TAKÉ: |
Jak tedy správně vybrat organizátora a nenaletět? Důležité je vědět, co se pod pojmem zájezd vlastně skrývá. V zákoně (č. 159/1999 Sb - pozn. red.) jasně stojí, že zájezdem se rozumí předem sestavená a za souhrnnou cenu nabízená kombinace alespoň dvou typů služeb, jako jsou doprava a ubytování nebo jiné služby cestovního ruchu s více než 20procentním podílem na celkové ceně. Zájezd navíc může organizovat pouze koncesovaná cestovní kancelář a zakoupit jej můžete přímo tam nebo zprostředkovaně v cestovní agentuře.
Cestovní kanceláře poskytnou důležité informace předem a zajistí asistenci během pobytu
Zatímco cestovní kancelář by svým klientům měla předem podat informace o vízech, očkování a doporučeném zdravotním pojištění, neoprávněně podnikající subjekty tyto informace k dispozici nemají. V zahraničí pak může na turisty čekat šok, když po ošetření zjistí, kolik musejí kvůli nedostatečnému pojištění zdravotnickým zařízením zaplatit. Cestovní kancelář má navíc v místě pobytu svého delegáta, který je připraven turistům pomoci a poradit.
Průvodce pro cestyPrůvodce pro cesty letos vydala Asociace cestovních kanceláří ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj. Obsahuje mimo jiné slovníček důležitých pojmů, rady, jak vybírat zájezd nebo jak se pojistit. Prohlédnout si ho můžete ZDE. |
V současné době je přes 65 procent zájezdů z letní nabídky prodáno. Cestovní kanceláře očekávaly stejný prodej jako loni, proto nasmlouvaly přibližně stejné množství kapacit. Aktuální poptávka je však o zhruba o 2 procenta vyšší, a lze tedy očekávat menší nabídku last minute zájezdů.