Lidovky.cz

Dovolená bez problémů a nečekaných výdajů. Přinášíme tipy, jak na to

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Potřebujete na dovolené v zahraničí rychlé informace o zdravotním pojištění, nevíte, co dělat, když se zpozdí váš let, nebo jste zrušili zájezd a cestovní kancelář vám naúčtovala vysoký stornopoplatek? Evropské spotřebitelské centrum přináší několik užitečných rad, jak si čas dovolených co nejvíce užít bez komplikací.
Dovolená autem - ilustrační foto

Dovolená autem - ilustrační foto foto: Shutterstock

1. Informace o cestovním zdravotním pojištění v mobilu

Pokud nevíte, na co přesně se vztahuje základní zdravotní pojištění při cestě do jiných zemí EU, pomůže vám aplikace pro chytré telefony nazvaná „Evropský průkaz zdravotního pojištění“. Obsahuje obecné informace o stejnojmenném zdravotním průkazu, který běžně používá každý Čech, pokrývané léčebné zákroky a jejich náklady, nouzová telefonní čísla či kontaktní údaje pro případ, že člověk průkaz ztratí.

ČTĚTE TAKÉ:

Mobilní aplikace je dostupná ve 24 jazycích a lze ji snadno přepínat z jednoho jazyka do druhého. Stáhnout ji lze na webu Evropské komise, konkrétně na http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559&langId=cs, a vedle zemí EU se vztahuje i na Norsko, Island, Lichtenštejnsko a Švýcarsko.

2. Zpožděný let = náhrada až 600 eur

V případě výrazného zpoždění letu, ať už způsobeného vinou na straně dopravce nebo rozmarem počasí či stávkou, máte právo na bezplatnou péči ze strany leteckého dopravce.

„Při většině krátkých letů v rámci Evropy se za významné považuje už zpoždění o dvě hodiny a více. Dopravce je povinen poskytnout občerstvení v rozsahu odpovídajícím čekací době, v případě potřeby také ubytování v hotelu, včetně dopravy z letiště do hotelu a zpět. Pokud tuto péči neposkytne, může se cestující následně domáhat proplacení skutečně vynaložených nutných nákladů, nejlépe s účtenkami v ruce,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR (ESC).

Dítě na letišti - ilustrační foto.

To se týká i případu, kdy byl let zrušen a kdy si cestující vybral přesměrování do cílové destinace nejbližším možným spojem. „Pokud se však rozhodl odstoupit od smlouvy a vzít si zpět peníze za letenku, dopravce mu neposkytuje žádnou péči,“ upozorňuje Ondřej Tichota.

Ve vymezených případech má cestující také právo na dodatečnou náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na délce letu.

3. Když si půjčujete auto, pečlivě si pročtěte smlouvu

Auto nebo motorku si lidé na dovolené půjčují stále častěji. Abyste ale nebyli nepříjemně překvapeni celkovým účtem za tuto službu, měli byste si dát pozor, k čemu se ve smlouvě zavazujete, jaký je rozsah pojištění, zda půjčené vozidlo může řídit víc řidičů, zda je případně možné s vozidlem přejet státní hranice a podobně. A také je vhodné prověřit skutečný stav vozidla.

„S ohledem na zkušenosti některých spotřebitelů doporučujeme stav vozu při převzetí a pak při předání nafotit. To může dodatečně pomoci řešit případy, kdy autopůjčovna obviní spotřebitele například z poškození karoserie a případně mu sama stáhne peníze z platební karty. Samozřejmě je vhodné, když je stav vozu při převzetí i při předání potvrzen písemně, například že je auto vráceno v pořádku a s plnou nádrží, jak mnohdy určují smluvní podmínky,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.

ČTĚTE DÁLE:

4. Pozor na vysoké stornopoplatky zahraničních cestovek

Řada Čechů si v posledních letech oblíbila zájezdy pořádané zahraničními cestovními kancelářemi, nejčastěji s odlety z Německa. Neuvážený nákup zájezdu od zahraniční společnosti zejména přes internet může ale mít neblahé následky. Když si člověk nákup dovolené následně rozmyslí, cestovní kancelář si může za zrušení účasti na zájezdu naúčtovat vysoké stornopoplatky, které se mohou přibližovat i 100 procentům celkové ceny. Výše stornopoplatků je uvedena v obchodních podmínkách dostupných před uzavřením cestovní smlouvy.

„Někteří lidé se takto dostanou lidově řečeno do pasti, když si chtějí třeba jen vyzkoušet proces rezervace na internetové stránce nabízející zájezdy například německých cestovních kanceláří a kliknou na políčko objednat. Tato objednávka může být právně závazná a cestovní kancelář ji pak bere zcela vážně,“ upozorňuje Tichota.

Kam se obrátit v případě problémů?

Pokud se přece jen dostanete do problémů s leteckou společností, autopůjčovnou nebo cestovní kanceláří z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, můžete se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum působící při České obchodní inspekci, které vám bezplatně poradí, nebo přímo pomůže řešit váš přeshraniční spor. Kontakty jsou k dispozici na internetové stránce www.evropskyspotrebitel.cz.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.