Lidovky.cz

Nechcete se spálit při výběru cestovky? Sledujte diskuse

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Případy krachujících cestovek se množí, proto se vyplatí být při výběru ve střehu. Alarmující může být extrémně nízká cena zájezdu, nevyžádaná pozvánka na zájezd doručená přímo do domu nebo negativní ohlasy v internetových diskusích, upozorňuje zakladatel webu Krachycestovek.cz Jan Kratochvil.

Ostravská cestovní kancelář Filip zkrachovala. foto: ČTK

"Existují také cestovky, které jen změnily jméno, ale klienti sami poznali, že tam stále pracují stejní lidé. To jen poukazuje na to, že tam problém už byl, ale klienti to podcenili," řekl Lidovkám.cz Kratochvil. 

ČTĚTE TAKÉ:

Co dělat, když jste vycestovali a cestovka zkrachovala

Pokud už jsou lidé v cizí zemi a jejich cestovka oznámí úpadek, měli by kontaktovat asistenční službu v případě, že jim neposkytne uspokojivé řešení třeba delegát a zůstanou opravdu bezprizorní. "Pojišťovny klientům dávají kontakty s sebou, s těmi zpravidla nebývá problém, řádně se starají, aby své klienty dopravily zpět do republiky. V pojistných podmínklách je pak uvedený další postup," říká Kratochvil. 

Pročtěte si průvodce pro cesty

Asociace cestovních kanceláří  ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj letos vydala Průvodce pro cesty. Ten mimo jiné obsahuje slovníček důležitých pojmů, rady, jak vybírat zájezd, kde ho koupit nebo jak se pojistit. Přečíst si ho můžete ZDE.

"Pojišťovna má půl roku na to, aby to vyřídila, shromažďuje materiály a dává dohromady pojistné události. Pokud se týká toho plnění, jak ukazují poslední zkušenosti, tady je rozpor v interpretaci zákona a dochází k tomu, že pojišťovny nemůžou nebo tvrdí, že nebudou plnit (viz poslední případ Generali), protože byl vyčerpán pojistný limit. Pak je potřeba, aby lidi sami šli do insolvenčního řízení vůči krachující firmě, ale potřebují k tomu už právní pomoc," vysvětluje Kratochvíl.

Končí malé cestovky bez historie

Letos už skončilo v úpadku šest cestovních kanceláří, což je stejný počet jako za celý loňský rok. Do problémů se dostaly cestovky Asteri tour, CK Redgreentours, CK Filip, CK Globaltour, CK BG Travel a naposledy v tomto týdnu CK Dolce Vita. Ve všech případech se úpadky týkaly malých cestovních kanceláří. Ve srovnání s celkovým počtem cestovních kanceláří, které aktuálně působí na českém trhu, jde o necelé procento krachujících subjektů.

Případy krachu cestovních kanceláří v uplynulých letech se podle odborníků shodují v tom, že se jedná zejména o nově založené společnosti, které na českém trhu nepůsobí dlouho. „V poslední době se dostaly do insolvence pouze cestovní kanceláře bez historie prodeje zájezdů, podnikající v cestovním ruchu velmi krátkou dobu, tedy bez nutných zkušeností a rezervního kapitálu,“ uvedla Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Krachycestovek.cz

Web Krachycestovek.cz vznikl z vlastní iniciativy občanů, kteří už nechtějí nečinně přihlížet tomu, jak každý rok v hlavní turistické sezoně zkrachuje několik cestovních kanceláří. Jedním ze zakladatelů je Jan Kratochvil.

"Až příliš často se stává, že lidé, kteří tyto cestovky vlastnili anebo byli jejich představiteli, podnikají v oboru cestovního ruchu dál," upozorňuje Kratochvil.

Proto se  občanská iniciativa Stop krachům cestovek snaží informovat o nepoctivosti podnikatelů a shromažďuje také tipy tipy a zkušenosti od lidí. Zároveň se snaží pomoct i klieentům zkrachovalých cestovek získat nazpět jejich peníze.

"Snažíme se systémově pomoci nevyřešeným případům, spolupracujeme s advokátní kanceláří," říká Jan Kratochvil.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.