Lidovky.cz

Tescoviny byly původně pro mě, říká zakladatel 'hlídacího' webu

Ekonomika

  18:00
PRAHA - Daniel Felix Hrouzek, zakladatel webu TESCOVINY.cz, který monitoruje vývoj cen v e-shopu Teska, si při svých pravidelných nákupech všiml, že řada produktů je v 'akci' za sníženou cenu, ale nikde nenašel možnost zobrazit si všechny údaje o 'akcích' pohromadě. Vytvořil tedy program, který to dokáže, a výsledky začal publikovat na svém webu.
Potraviny (ilustrační foto)

Potraviny (ilustrační foto) foto: Shutterstock

"Během prvního týdne provozu jsem díky nashromážděné historii vývoje ceny u každého produktu zjistil, že některé 'akce' jsou trochu podezřelé. A od toho už byl jen krůček k tomu začít na ně upozorňovat. Prakticky se tedy dá říct, že jsem TESCOVINY.cz vytvořil vlastně pro sebe, ale jsem samozřejmě rád, že myšlenka padla na úrodnou půdu," objasnil vznik nápadu Daniel Felix Hrouzek v on-line rozhovoru pro Lidovky.cz.  

ČTĚTE TAKÉ:

Lidé hledí na cenu, ne tolik na kvalitu

Problém Čechů při výběru potravin vidí zakladatel 'hlídacího webu' hlavně v tom, že naprostá většina populace hledí jen na cenu - čím levnější, tím lepší. Jenže u některých potravin pak člověk zjistí, že za tak nízkou prodejní cenu se nedají ani vyrobit, natožpak prodat. Čili v nich musí být něco, co v nich být nemá. "Stačí prostě jen trochu přemýšlet a uvědomit si, že je lepší méně kvalitního (a tedy trochu dražšího) zboží, než hromada něčeho sice extrémně levného, ale zato hnusného. Slevy jsou fajn, ale s rozumem," upozorňuje Hrouzek. 

Tesco slíbilo 'vyladit' systém

Společnost Tesco Stores zareagovala na 'hlídací server', který ji usvědčuje z klamání zákazníků, vstřícně. S jejími zástupci už zakladatel webu jednal a nepadla na ní ani zmínka o možnosti 'odstřižení' webu od zdroje dat . "Na zmíněné schůzce se zástupci Tesco Stores byl přítomný i specialista cenového marketingu, takže samozřejmě přišla řeč i na to, co v rámci projektu TESCOVINY.cz označuji jako 'Slevy' nebo 'Zlevněné zboží'. Vyjádření ale bylo jen velmi okrajové, týká se totiž celkové cenové politiky společnosti, která mi samozřejmě rozkryta nebyla. Osobně mám dojem, že výrazné slevy mimo akce mohou také souviset se systémem e-shopu, který rozeznává jen jednu zvýhodněnou cenu a dokáže ji označit jako 'akci'," objasnil Hrouzek.

Falešné akce na serveru TESCOVINY.cz

Jak poznat falešnou akci - web TESCOVINY.cz radí

Sporné akce prý nejsou nikdy vytvářeny 'ručně', což lze vzhledem k množství produktů pochopit. Pokud tedy Tesco může výskyt sporných akcí nějak ovlivnit, tak to z velké části bude postupným vyladěním systému, což je proces běžný u jakéhokoliv e-shopu. "Tesco přiznalo minimálně jednu velkou chybu, díky které pravidelně docházelo k výskytu jednoho typu sporné akce. Tato chyba se teď už týden neprojevila, z čehož lze usuzovat, že byl problém nejspíš odstraněn,"  shrnuje Hrouzek výsledky jednání.

CELÝ ON-LINE ROZHOVOR S DANIELEM FELIXEM HROUZKEM SI PŘEČTĚTE ZDE:

Na produkt v akci vás upozorní e-mail

Projekt má velkou šanci na pokračování. Ceny potravin monitoruje chytrý program, který se o všechno sám postará. Do budoucna navíc Hrouzek chystá několik vylepšení, například upozornění e-mailem na konkrétní produkt, který je právě v akci, nebo chytrou aplikaci pro mobilní telefony. Ta bude fungovat tak, že si v kamenném obchodě vyfotíte čárový kód zboží a obratem získáte nejen historii jeho ceny, ale i všechny ostatní informace z Tesco e-shopu. Hrouzek nevylučuje ani možnou spolupráci s novým webem ministerstva zemědělství Potraviny na pranýři a rád by se pustil i do e-shopů dalších obchodních řetězců, které by mohly vzniknout.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.