Lidovky.cz

Češi si hrají jako nikdy, za hračky utratili pět miliard korun

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Klasické hračky pomalu ustupují do pozadí, české děti chtějí stále častěji ty elektronické a moderní. Meziročně se prodej dětských hraček na českém trhu zvýšil v loňském roce o 1,5 procenta na 4,9 miliardy korun. Tři čtvrtiny prodeje hraček tvoří zboží z dovozu, především z Asie, řekl místopředseda Sdružení pro hračku a hru Jiří Šťastný.
Dětský koutek - ilustrační foto.

Dětský koutek - ilustrační foto. foto: ČTK

Lidé kupují v poslední době spíše levnější hračky, počet prodaných kusů se loni meziročně zvýšil rychleji než tržby. "Jednoznačným trendem je ústup zájmu o klasické hračky a zvýšený zájem o hračky elektronické, chytré telefony, hrací konzole, počítače a elektroniku," uvedl Šťastný. Podle něj také dochází k poklesu zájmu o modelařinu, kvůli její časové a technické náročnosti.

Děti jsou podle marketingové manažerky obchodů Sparkys Kateřiny Richterové velmi ovlivněny televizní reklamou a seriály.

Masivní televizní reklamy

"Pokud v televizi běží například Bakugan, prodeje stoupají raketově a takto to platí i u dalších položek. Dále jsou tu velmi masivní televizní reklamy. Samozřejmě dítě touží vždy po pravé hračce z televizní reklamy a kopie pro ně nemají váhu," řekla Richterová.

Nejprodávanější současnou hračkou v obchodech Sparkys je Ogo set s míčkem - dva disky a míček se kterými jde hrát volejbal, baseball, frisbee nebo tenis. Největším trendem byl a stále ještě je sběratelský hit Hnusáci lepáci - jde o 24 různých hnusáků s českými "bláznivými" jmény, v minulém roce byla na trhu první série a letos na jaře se objevila druhá.

"Samozřejmě se na trhu stále drží oblíbené značky - Lego, Barbie, Hot Wheels, Play-Doh, Smoby, Chicco, Woody, Nici a mnoho dalších," dodala Richterová.

České hračky

V letních měsících patří mezi nejprodávanější také sportovní, nafukovací a plovací hračky, trampolíny, vozítka a společenské hry. Největší "žně" však čekají na hračkáře až koncem roku, kdy se v předvánočním období prodají dvě třetiny produkce.

Tuzemští výrobci hraček se na prodeji podílejí zhruba z jedné čtvrtiny.

Struktura sortimentu českých hraček se příliš nemění, jde hlavně o hračky dřevěné, textilní, plyšové, loutky a maňásci. Čeští producenti jsou úspěšní i například ve výrobě miniatur autíček, společenských her, hlavolamů, dětských vozítek a také herních objektů pro venkovní dětská hřiště. Vzniká tu také řada modelů a modelářských potřeb. Přes 70 procent této produkce se vyváží.

Řadě menších tuzemských výrobců hraček se příliš nedaří. Například rodinné firmě Hračky Melichárek, která v Lysé nad Labem vyrábí od roku 1993 dřevěné hračky, klesl za posledních pět let odbyt u českých zákazníků až o 50 procent. Společnost se kvůli malým objemům výroby neudržela v obchodních řetězcích, přestože se hračky prodávaly dobře. Tržby klesají i benešovskému výrobci hlavolamů a hraček, společnosti Eltsen.

Vede Krteček

Zájem o dřevěné hračky z firmy Detoa Albrechtice v posledních letech na českém trhu naopak výrazně roste. Zatímco v minulosti známá jizerskohorská firma hračky hlavně vyvážela, loni skončilo zhruba 30 procent produkce na tuzemském trhu. Podle firmy totiž české maminky, v záplavě asijské produkce, dávají větší pozor na to, co kupují svým dětem. Z motivů hraček jasně vede Krteček.

Na trh v nejbližší době zamíří i novinky. Během září se v hračkářstvích objeví populární figurky Igráčků v designu a barvách světoznámé kreslené postavičky Hello Kitty. Výrobce, jímž je společnost Efko-karton z Nového Veselí na Žďársku, se stal licenčním partnerem vlastníka licence Hello Kitty nadnárodní společnosti Sanrio.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.