Lidovky.cz

Věrnostní karty v Česku táhnou, plánují je zavést další řetězce

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Věrnostní program pro zákazníky nabízejí v Česku z deseti největších obchodních řetězců s rychloobrátkovým zbožím jen Tesco a Billa. COOP program spustí na podzim, přidávají se také internetové obchody. Kromě obchodníků mají věrnostní karty nejčastěji čerpací stanice, banky, mobilní operátoři či aerolinky.
Tesco

Tesco foto: Pavel Wellner Lidové noviny

V programu Clubcard řetězce Tesco je registrováno více než 1,8 milionu zákazníků, z nichž každý má k dispozici tři karty se stejným číslem. V oběhu tak je více než 5,5 milionu věrnostních karet. Billa Club, který funguje od roku 2000, má v současné době více než 1 200 000 aktivních členů, tedy lidí, kteří program pravidelně využívají.

On-line programy

Věrnostní karty pomalu zavádějí i e-shopy. Letos o spuštění podobného programu uvažuje Kasa.cz. Mall.cz nabízí stejný věrnostní program jako kamenné obchody.

"Nemáme sice žádné plastové kartičky, ale jinak jde o klasický maloobchodní věrnostní program. Tedy čím víc u nás zákazník nakupuje, tím větší má výhody, jako např. dopravu zdarma nebo číslo na VIP zákaznickou linku," uvedla Michala Gregorová z Mall.cz.

Do věrnostního programu je zapojeno už několik desítek tisíc zákazníků.

V Tesku dostávají zákazníci ve věrnostním programu slevy na produkty ze sortimentu, který nejčastěji nakupují.

U každého zákazníka je tedy nabídka individuální. "Nejčastěji se jedná o čerstvé potraviny, jako jsou mléčné výrobky, ovoce, zelenina, nápoje, ale také čisticí prostředky," uvedl mluvčí obchodu Jan W. Dvořák.

Věrnostní program chystá i skupina spotřebních družstev COOP, spuštěn by měl být na podzim. "Momentálně dokončujeme výběrové řízení na dodavatele," řekl šéf řetězce COOP Zdeněk Juračka.

Program se rozjede tam, kde COOP má pokladní systémy. "Nebude to o systému slev, ale o sbírání bodů, které lze uplatnit u nás nebo u partnerů," dodal Juračka. Odměňovat věrné zákazníky plánuje zřejmě i Kaufland.

"V tento okamžik nechceme nic vyloučit, ale zatím bohužel nelze prozradit co a kdy to bude," uvedl mluvčí obchodů Michael Šperl.

ČTĚTE TAKÉ:

Většina z největších obchodníků věrnostní karty nemá. Například Globus má pouze program Mimi Klub, který je určený nastávajícím maminkám a rodičům dětí do tří let, a nabízí slevy na vybraný dětský sortiment.

Také Albert věrnostní kartu nemá.

Karta Ikea

IKEA

Mezi nejznámější věrnostní program mimo trh rychloobrátkového zboží patří Ikea family, kartu švédského řetězce má 930 000 Čechů. Levněji mohou nakoupit 70 výrobků, které jsou zlevněné v průměru o 30 procent.

"Pro zákazníky připravuje krátkodobé věrnostní akce v podobě kampaní, kdy zákazník za nákup v určité hodnotě nebo určitého výrobku dostává bonus v podobě sběratelského výrobku," uvedla mluvčí řetězce Judita Urbánková. Tyto akce jsou podle ní cílené zejména na děti a mají vždy sběratelský charakter.

Hlavní výhodou účasti ve věrnostních programech je pro zákazníky možnost ušetřit. Průměrná výše slevy pro věrné zákazníky v Tesku je 20 procent.

"Držitelé karty Billa Clubu dostávají speciální akční ceny na vybrané zboží převážně vyšší až prémiové kvality. Pravidelně si mohou vyměnit nastřádané body za 10 procentní slevu na celý nákup nebo jim nabízíme speciální produkty s možností uplatnění bodů a výhodným doplatkem," uvedla mluvčí supermarketů Gabriela Bechynská.

Dvě karty v každé peněžence

Podle loňského průzkumu společnosti GfK vlastní věrnostní kartu obchodníků a různých firem už 70 procent Čechů. Lidé v Česku mají v průměru tři věrnostní karty, dvě s sebou nosí v peněžence.

Někteří obchodníci nabízejí také ve spolupráci s bankami kreditní karty, na které se vztahují slevy a další výhody – například Baumax, Asko nábytek nebo Datart.

Věrnostní program jako jeden ze tří hlavních důvodů pro výběr daného řetězce uvádí 10 až 20 procent kmenových zákazníků. "Dá se tedy zobecnit, že pokud už se řetězec rozhodne a investuje do zavedení věrnostního systému, může mu to skutečně pomoci udržet si věrné zákazníky, případně i přilákat nové," uvedl Pavel Cabal ze společnosti GfK, která průzkum v lednu 2013 provedla.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.