Lidovky.cz

Česká pivní kultura: v PET lahvi na doma a limonádové mixy

Ekonomika

  17:29
PRAHA - Češi chodí na pivo stále méně do hospod. Roste naopak tržní podíl baleného piva, a to hlavně díky pivu v PET lahvích. Rostoucí oblibě se těší mixy piva a limonád, které loni představovaly již pět procent prodejů piva v tuzemských obchodech.
Pivní pohoda před televizí – ilustrační foto

Pivní pohoda před televizí – ilustrační foto foto: Shutterstock

"Stále výrazným trendem je zvyšování domácí spotřeby na úkor chození do hospod a restaurací," míní mluvčí tuzemské pivovarské dvojky společnosti Pivovary Staropramen Pavel Barvík.

Pivní export

Produkce tuzemských pivovarů podle předběžného odhadu Českého svazu pivovarů a sladoven loni meziročně vzrostla asi o 1,5 procenta.

Vývoz piva podle něj rostl výrazněji než domácí trh, který táhl především prodej pivních limonád. Oficiální výsledky za rok 2012 by měl svaz zveřejnit nejspíše až v dubnu.

Všude, Česko nevyjímaje, je balené pivo levnější než pivo točené.

"Když si kupujete balené pivo, tak kupujete pivo, zatímco, když si koupíte pivo ze sudu, kupujete službu," zdůvodnil cenový rozdíl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Řada pivařů si z ekonomických důvodů koupí svůj oblíbený nápoj radši domů v láhvi, než aby za něj platila více v restauraci.

Inspirovány loňským úspěchem citronového pivního mixu začaly loni uvádět nízkoalhoholické nápoje vzniklé smícháním světlého piva a ovocného koncentrátu na trh další velké pivovary.

Podle údajů společnosti Nielsen, dosáhl podíl pivních mixů prodávaných v maloobchodní síti pěti procent. Odhady pivovarníků loňské produkce tohoto druhu nápoje mluví až o 500 000 hektolitrech.

ČTĚTE TAKÉ:

To by představovalo zhruba tři procenta prodaného piva. "Do budoucna může ten podíl klidně růst," uvedl Veselý s tím, že například v Rakousku a Německu je podíl takzvaných radlerů na trhu kolem deseti procent.

Podle Veselého stále trvá také růst tržního podílu piva v plastových lahvích. "Růst se zpomaluje, ale stále tady je," uvedl. Veselý odhaduje, že v tomto druhu obalu se v Česku prodá již asi pět až šest procent piva.

Inspirace u minipivovarů

Pivovarníci se shodují v tom, že ekonomická recese přiměla pivovary bojující o zákazníky k inovacím. "I loni tak došlo ke zpestření nabídky jak pro tradiční pivaře, tak pro nové spotřebitele piva," podotkl Barvík.

ČTĚTE TAKÉ:

I velké pivovary se v poslední době snaží uvádět na trh různé pivní speciály. Inspirací pro velké firmy jsou stále populárnější minipivovary.

Přesto, že se jejich počet již blíží 150 a je proti velkým pivovarům zhruba trojnásobný, podíl minipivovarů na celkové produkci piva v Česku nepřesahuje jedno procento.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.