Lidovky.cz

Vyhodit, či krmit červy? Darovat jídlo potřebným se obchodům nechce

PRAHA - V Česku skončí podle odhadů až milion tun potravin v koši, ačkoliv by o ně měli zájem zejména lidé ve finanční tísni. Ochota obchodních řetězců spolupracovat s charitativními organizacemi je však nízká.
Plýtvání jídlem - ilustrační foto

Plýtvání jídlem - ilustrační foto foto: Global Food: Waste Not, Want Not

Přesto se ale po letech situace zlepšuje a řetězce začínají s prošlým jídlem zacházet účelněji. Lidl je kompostuje pro červy, Albert či Makro zase spolupracuje se sítí takzvaných potravinových bank.

Je téměř nemožné zjistit, kolik se v Česku vyhazuje potravin. Obchodní řetězce svorně tvrdí, že díky zvýhodněným nabídkám a propracované logistice se podaří prodat téměř vše, podle zkušenosti v zahraničí to tak úplně není pravda.

„Díky dlouholetým zkušenostem jsme schopni efektivně plánovat zásobování našich obchodů v kategorii potravin v závislosti na konkrétních potřebách a poptávce zákazníků. Z tohoto důvodu je jen minimální množství zboží několik dnů před datem spotřeby nabízeno našim zákazníkům za výhodnější cenu,“ řekl serveru Lidovky.cz Jan W. Dvořák za Tesco.

PŘEČTĚTE SI O PLÝTVÁNÍ JÍDLEM VE SVĚTĚ:

Prošlé výrobky jsou podle něj likvidovány podle předpisů. „Jedná se přitom pouze o zanedbatelné množství potravin,“ dodává Dvořák. Podobně hovoří i zástupce řetězce Kaufland a uvádí postupy, jak plýtvání zamezit.

„Provozujeme vlastní logistická centra, která nám umožňují objednávat potraviny v požadovaném množství, čase a v neposlední řadě dodržujeme tzv. teplotní řetězec, aby se zboží nekazilo. Staráme se tedy o to, aby nedocházelo k znehodnocení zboží před samotným prodejem,“ popisuje mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Na charitu? Nechceme poškozovat zdraví

Pravdou je, že míru plýtvání v Česku žádná oficiální instituce nezjišťuje. Zkušenosti pracovníků velkých obchodů ale dávají za pravdu zahraničním odborníkům, podle kterých by se v tuzemsku mohlo ročně vyhodit na jeden milion tun potravin.

Často ještě poživatelné jídlo by se přitom dalo využít. Zájem o nevzhledné ovoce a zeleninu, nebo potraviny těsně před dobou expirace mají jak prodejci tak charitativní organizace.

Koloběh potravin - grafika

Spolupráci s nimi ale velké obchody často zavrhují. „Zásadně neprodáváme žádné zboží s prošlou minimální trvanlivostí, a to jak v našich obchodech, tak ani překupníkům, charitativním organizacím či jiným sdružením. Jsme si velmi dobře vědomi odpovědnosti, kterou zde neseme a podle toho také jednáme. Nechceme nikoho (ani zvířata) poškodit na zdraví eventuální možností, že potraviny jsou zkažené. Právě z tohoto důvodu neposkytujeme zboží ani charitativním organizacím,“ vysvětluje Šperl.

Tristní situace se ale začíná pomalu zlepšovat. Na takzvané potravinové banky, které potraviny nevhodné k prodeji shromažďují a dodávají potřebným, se v posledních letech začíná obracet stále více prodejců.

Lidem v nouzi i červům pro rybáře

Bezdomovci, opuštěné děti a další lidé v tíživé finanční situaci se už nyní mohou těšit na potraviny z prodejen Albert. „Již od roku 2011 spolupracujeme s potravinovou bankou, kde jsme nejprve pilotovali odběr suchých potravin z jedné naší prodejny formátu hypermarket a poté jsme v roce 2012 rozšířili spolupráci o dalších 19 prodejen, které darovaly v roce 2012 potravinové bance suché potraviny před koncem záruky v objemu 1,6 mil. Do budoucna plánujeme spolupráci rozšířit o další naše prodejny,“ popisuje Judita Urbánková, ředitelka komunikace Ahold Czech Republic.

ČTĚTE VÍCE:

Předsedu České federace potravinových bank Fabrice Martin-Plichtu spolupráce s obchodními řetězci těší. „Přineslo to rozmanitost v potravinách,“ pochvaluje si Martin-Plichta a dodává, že navázali se v minulém roce domluvili na darech i s dalšími prodejci. Dlouhodobě dodává potravinovým bankám zboží například síť Makro.

To diskontní řetězec Lidl zvolil poněkud odlišný způsob využití odpadu. „V maximální míře třídíme odpad a snažíme se o jeho další využití. Jako příklad můžeme uvést kompostovatelný odpad, který využívá firma, která se zabývá chovem červů pro rybáře,“ popsala mluvčí Lidlu Jitka Vrbová.

Potravinová banka a supermarkety

Potravinová banka podle svého předsedy navázala v minulém roce spolupráci s novými řetězci, naopak dary od jiných poklesly.

Ročně tak banka přerozdělí zhruba 200 tun potravin. „Přidáme jedny řetězce a jiné naopak jdou dolů s dary. Ale doufáme, že letos by se mohl objem zvednout,“ říká předseda České federace potravinových bank Fabrice Martin-Plichta. „V létě jsem začali s novými řetězci," dodává.

I přes pozitivní trend se ale podle něj stále jedná jen o zlomek potravin, které se vyhodí. „Máme ještě potenciál k růstu,“ říká.

Překážkou je podle něj i daň, kterou musí řetězce z daru potravin odvádět. "V současnosti je to 15 procent," říká Martin-Plichta.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.