Lidovky.cz

Jasná pravidla? Na nové záruce zákazníci vydělají, tvrdí ministerstvo

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Nový občanský zákoník nepočítá s povinnou dvouletou zárukou za vady způsobené používáním zboží. Podle ministerstva spravedlnosti, které změny připravuje, se však zákazníci obávat nemusejí. V praxi se totiž záruka na opotřebení nebo na vady způsobené nesprávným užíváním neposkytuje.
Nákupy - ilustrační foto

Nákupy - ilustrační foto foto: Lidové noviny

O dvouletou záruku nepřijdete ani po Novém roce, odkdy by měl platit nový občanský zákoník. Musí však jít o vady (i skryté), které zboží mělo již v době prodeje. Výhodou pro zákazníka přitom je, že po dobu až půl roku od nákupu je na prodávajícím, aby vadu odstranil. Automaticky se totiž předpokládá, že zboží bylo vadné už v době prodeje.

Podle ministerstva spravedlnosti norma vychází z evropských směrnic na ochranu spotřebitele a přináší „vyváženou úpravu odpovědnosti“ za vady zboží pro obchodníky i zákazníky.

ČTĚTE TAKÉ:

„Ani dnes nelze realisticky trvat na tom, aby každé prodané zboží zůstalo ze zákona po dva roky stejné a ani dnes se v praxi neposkytuje záruka na běžné opotřebení nebo na vady zboží způsobené nesprávným užíváním,“ řekla serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva Štěpánka Čechová.

Zákazník podle ní na změnách v záruce vydělá, protože její délka se stane nástrojem konkurenčního boje mezi obchodníky, kteří se víc zaměří na kvalitu. „U zboží trvalejší hodnoty dojde nepochybně k posílení nabídky smluvních záruk v rámci konkurenčního boje obchodníků a tím pádem i k přínosům pro spotřebitele,“ vysvětluje Čechová.

Rychlejší reklamace

Případné reklamace skrytých vad se také dočkají změn. Zatímco nyní má zákazník na výběr, zda bude požadovat výměnu vadného výrobku nebo jeho opravu, nově již nebude mít možnost požadovat automaticky výměnu zboží, pokud bude tato výměna vzhledem k povaze vady nepřiměřená.

ČTĚTE TAKÉ:

„V praxi se změny v rámci reklamací dotknou zejména bagatelních vad, které lze rychle odstranit. To znamená, že když zákazník například objeví vadu krytu na mobilním telefonu, nebude moci požadovat výměnu celého přístroje, ale prodávající bude moci na počkání vyměnit pouze kryt telefonu za bezvadný,“ říká Tomáš Liškutín z advokátní kanceláře PRK Partners.

Opravu můžete provést sami

Kupující bude mít nově možnost požadovat slevu místo jakékoliv jiné formy reklamace. Toto nové pravidlo zákazníkům dovolí například nápravu svépomocí. Změna zároveň prodávajícímu umožní poskytnout slevu, která může být nižší než náklady na nápravu provedenou autorizovaným servisem.

„Kupující si tak bude moci vyměnit vadné těsnění u pračky sám a u prodávajícího následně uplatní slevu ve výši ceny těsnění. Kupující tak nebude muset čekat až 30 dnů na vyřízení reklamace, prodávající zase nebude muset hradit náklady související s reklamací jako přepravné nebo výjezd technika,“ dodává Liškutín.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.