Lidovky.cz

Auto z bazaru bych koupil, ale hodně bych se vyptával, říká specialista

Ekonomika

  6:29
Kradená nebo opravovaná auta a vozy patřící leasingovým firmám, i takové kousky stojí na parkovištích českých autobazarů a prodejci jejich původ zatajují. Mezinárodní certifikační společnost TÜV NORD Czech nabídla stovkám autobazarů certifikaci. Zájem o ni projevily však jen dva z nich. "Při nákupu, prodeji, nastavení smluv, reklamací se zákazníky bychom jim viděli do karet," míní jednatel firmy Jan Weinfurt.
Autobazar - ilustrační foto.

Autobazar - ilustrační foto. foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Jan Weinfurt.

Lidovky.cz: Kolik autobazarů odpovědělo na vaši nabídku kladně? 
Se zájmem o bližší informace se na nás ze čtyř stovek oslovených autobazarů obrátilo něco málo přes padesát.

Lidovky.cz: Jakým způsobem s autobazary probíhala další jednání?
Jakmile jim našimi auditory byly sděleny informace o průběhu certifikace, okruzích, které se prověřují a možnosti provést mimořádný audit na základě relevantních stížností od zákazníků, o zahájení procesu certifikace se přihlásilo 8 firem, ostatní se odmlčely. Z nich pak zůstaly pouze 2, které od nás certifikát nakonec obdržely.

Lidovky.cz: Víte, proč ostatní autobazary vaši nabídku odmítly?
Nic konkrétního nám „nevyčetly“, pouze jim dle našeho názoru došlo, že bychom jim „viděli do karet“ při nákupu, prodeji, nastavení smluv, reklamací se zákazníky. Nebo pochopili, že by certifikací neměli šanci projít. Auditoři totiž namátkově prověřují i soulad dokumentace s konkrétními vozy, kvalifikaci zaměstnanců a jejich pravidelné proškolování.

ČTĚTE TAKÉ

Lidovky.cz: Jaké typy podvodů byste mohli odhalit?
Kromě přetáčení tachometrů se například často maskují havárie po opravě novým lakem nebo se ze dvou vraků po totální havárii dělá jeden, který se prodává jako nehavarovaný.

Lidovky.cz: Statistiky uvádějí, že u 40 procent prodávaných vozů je stočený tachometr, pětina má pozměněný rok výroby a 17 procent padělané doklady. Co s tím?
Riziko s sebou nese nákup jakéhokoli zboží „z druhé ruky“, a to z prostého důvodu. Dle občanského zákoníku odpovídá prodávající pouze za vady, které věc měla v okamžiku převzetí, prodávající na ně neupozornil nebo se nejedná o vadu odpovídající běžnému opotřebení, která existovala již při převzetí. A to je nutné prokázat. Podle našich zkušeností je trh s ojetými vozy v Česku negativně ovlivněn zejména nedostatečnou legislativou, kdy například přetáčení tachometrů není trestné, ale je na něj použitelný pouze paragraf z trestního zákoníku, který je bohužel těžce prokazatelný.

Lidovky.cz: Koupil byste si tedy v českém autobazaru vůz? 
Bez pochyby ano, a už jsem to udělal. Jen je vždy třeba se „obrnit trpělivostí“ – na koupi nespěchat a před podpisem si ověřit co nejvíce parametrů.

PSALI JSME

Lidovky.cz: Kolik je v České republice certifikovaných autobazarů?
U nás jsou jen dva s celkem sedmi pobočkami.

Lidovky.cz: Jak se může kupující vyhnout tomu, aby jej autobazar podvedl? 
Nahrává mi to odpovědět, aby šel spotřebitel do autobazaru certifikovaného, ale s ohledem na jejich počet by asi taková odpověď čtenáře neuspokojila. Tedy dal bych pouze základní rady: nehledět pouze na počet najetých kilometrům, ale i na celkový stav vozidla, hledat stopy po opravách, o kterých se vám prodejce nezmínil, auto si otestovat zkušební jízdou, pečlivě si přečíst kupní smlouvu a nebát se ji zkonzultovat s právníkem, ptát se, jakým způsobem autobazar vykupuje vozy, co a jak na nich kontroluje. Vždy má kupující možnost provést si sám nezávislé ověření, kde si zkontroluje nejdůležitější údaje z historie vozidla.

Lidovky.cz: Zabrání certifikace autobazarů podvodům? Není to jen formalita, která nezaručí, že prodávané auto odpovídá stavu v dokumentaci?
Certifikace se nedá dělat jen na oko. Navíc naše organizace dochází každý rok na kontroly.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.