Lidovky.cz

Obchody prodávají předražené jídlo. Nejvíce připlácíme za mléčné výrobky

Evropa

  17:41
PRAHA - UVNITŘ PŘEHLED VÝROBKŮ. Obchodní řetězce prodávají v Česku potraviny se stále většími přirážkami. Ty se pohybují od zhruba 20 procent u výsekového masa až po více než 100 procent u některých mléčných výrobků. Uvedla to Potravinářská komora. Podle jejího ředitele Miroslava Koberny jsou marže v Česku vyšší než v západní Evropě.
Nákupy potravin - ilustrační foto.

Nákupy potravin - ilustrační foto. foto: Shutterstock

"Obchodní přirážky řetězců trvale rostou a od loňského roku se u většiny výrobků zvýšily nejméně o deset procent," uvedl Koberna. Podle prezidenta komory Miroslava Tomana je rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou zboží větší u výrobků s vyšší přidanou hodnotou než u komodit, mezi něž patří mléko či výsekové maso.

Podle šetření komory byl největší rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou u ochucených sýrů a měkkého tvarohu. Po odečtení všech slev za kilogram tvarohu odběratel dostával v průměru zhruba 54 korun. Prodejní cena včetně DPH 125 korun. Obchodní přirážka bez DPH představovala více než 100 procent.

Nákupní vs. konečná cena: až trojnásobný rozdíl

"Pojďme hledat důvody, proč výrobek, který je dodáván za zhruba 100 korun, je prodáván za více jak 200," poznamenal Koberna. U některých specialit, jako jsou některé druhy šunky od malých výrobců podle Koberny, je konečná cena v obchodě oproti nákupní ceně až trojnásobná.

Nákupy (ilustrační foto)

"Můj osobní názor je, že kdyby se dokázalo sáhnout do této oblasti obchodu, potraviny v Čechách by mohly být kvalitnější a mohly by být levnější, pouze zisky zahraničních řetězců by byly o něco menší," řekl Koberna s tím, že jediný, kdo s tímto může něco udělat, je stát.

"Stát určité nástroje vždycky má, ale protože tyto marže nejsou ve starých zemích EU-15 obvyklé, tak je vidět, že to tam nějakým způsobem funguje," uvedl. Je to podle něj otázka posouzení toho, co ještě není a co už je nekalá praktika. Jednou z cest pro zlepšení situace je podle Koberny zveřejňování údajů o rozdělení marží mezi jednotlivé články na trhu. "Proto to nakonec děláme, aby si lidé uvědomili, že platí za potraviny daleko víc, než by platit museli," poznamenal.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle ministra zemědělství Mariana Jurečky s problémem rozdělení marží v maloobchodě s potravinami stát příliš dělat nemůže. Zájmy a argumenty jednotlivých stran trhu bývají navíc značně protichůdné. Pro řešení dlouhodobých sporů mezi jednotlivými subjekty vytvoří speciální skupinu v níž se budou pravidelně scházet zástupci zemědělců, obchodníků i výrobců spolu s představiteli ministerstva. "Budeme tyto jednotlivé příklady probírat, aby tam zazněly argumenty z obou stran," uzavřel Jurečka.

Přehled průměrných obchodních přirážek obchodních řetězců u vybraných potravinářských výrobků
výrobek Cena pro dodavatele po odečtení všech slev  Prodejní cena včetně DPH Prodejní cena bez DPH DPH 15 %Přirážka v Kč Přirážka %
mléko čerstvé 1 l 11,93 19,40 16,87 2,64 4,94 41,30
ochucené sýry - 1 kg 97,20 231,20 201,40 30,16 103,84 107,37
chléb 1200 g 19,94 25,90 22,52 3,38 5,58 32,91
rohlík 43 g  1,00 1,57 1,36 0,21 0,36 35,62
lovecký salám 1 kg 99,04 170,43 148,20 22,23 49,16 51,00
vepřová ples s kostí 1 kg 53,00 74,90 65,13 9,77 12,13 18,60
Zdroj: Potravinářská komora
Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.