Vrácené zboží obvykle tvoří jedno až tři procenta nákupů, někdy dokonce jen zlomky procent, firmám ale přidělává starosti a snižuje marži. Na druhou stran jej ale pak prodávají a zájem o takové zboží mezi Čechy roste.
„Stabilně se vratky drží pod jedním procentem, v řádech desetin procenta rostou jen v době po Vánocích, kdy někteří zákazníci chtějí vrátit nevhodně zvolené vánoční dárky,“ říká ředitelka obchodu Kasa.cz Andrea Čižmářová.
PSALI JSME: |
E-shopy nemají vracení zboží v lásce také kvůli komplikacím a administrativnímu zatížení, které to s sebou nese.
U některých výrobků se obchodníkům daří zachránit alespoň část zisku reinstalací počítače, smazáním kontaktů a dat z vrácených mobilních telefonů nebo smazáním fotografií z fotoaparátů.
Slevy v desítkách procent
Takové zboží se pak prodává s výraznou slevou, odvislou od stavu nabízeného zboží. „Pro rozbalené zboží máme na webu vytvořenou speciální sekci. Zákazníci tak mohou výrazně ušetřit a někteří tuto možnost vysloveně vyhledávají,“ podotýká marketingový ředitel CZC.cz Kamil Demuth.
Slevy se pohybují od jednotek až po desítky procent, zájem o zboží je proto velký. Podle obchodníků je úspěšnost opakovaného prodeje v podstatě stoprocentní.
Některé obchody kromě speciální sekce řadí použité zboží i na začátek své normální nabídky, čímž šance na jeho opětovný prodej ještě přiživují. A existují i servery jako Rozbaleno.cz, které se na použité zboží specializují.
Speciál věnovaný e-shopům čtěte ve čtvrtečním vydání LN.