Lidovky.cz

Rozšlápnutý tablet? Pojištění “na blbost“ nabízí prodejci i na 3 roky

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Takzvané pojištění „na blbost“ je čím dál častější součástí prodeje elektroniky. Proti pádům, rozšlápnutím a jiným nehodám se můžou zákazníci chránit příplatky, které velké e-shopy standardně nabízejí.
Tablet. Ilustrační foto.

Tablet. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Tablet, sen mnoha dětí. A taky věc, která snadno vyklouzne z rukou, přičemž oprava rozbitého displeje může stát víc než původně tablet celý.

Stejně uvažovala Marie Marková, když k loňským Vánocům vybírala na jednom e-shopu tablet. Připlatila si za pojištění, které kryje náhodné poškození i odcizení, a ještě se jím prodlužuje zákonná záruka o další rok.

„Za pár měsíců jsem ho potřebovala použít. Dceři tablet upadl na zem a rozbil se displej,“ vypráví Marková. „Odnesla jsem ho proto k prodejci a ten ho k opravě bez problémů přijal. Jen jsem byla velmi překvapená, když mě upozornili, že vyřízení celé záležitosti může trvat až 90 dní.“ 

ČTĚTE TAKÉ:

Tento typ pojistek, často označovaný jako pojištění „na blbost“, prodejci nabízejí především k elektronice a malým domácím spotřebičům - pojistit si můžete například fotoaparát, notebook, navigaci nebo i žehličku či kávovar.

Dva nebo tři roky?

Velké e-shopy, jako je Alza.cz, Kasa.cz či Datart, službu nabízejí standardně, v prosinci se přidá i Mall.cz. 

„Pojištění proti poškození nebo krádeži se vztahuje na vybranou elektroniku a spotřebiče v hodnotě od tří tisíc do 80 tisíc korun. Když se pojištěná věc rozbije, zaplatíme zákazníkovi opravu do 30 tisíc korun. Pokud zboží nepůjde opravit, proplatíme za něj až 60 000 Kč. Totéž v případě krádeže,“ uvádí Michala Gregorová z Mall.cz.

Pojištění platí dva roky, někteří prodejci ale nabízejí až tři roky.  

Rozdílné podmínky

Srovnejte si nabídky

Porovnejte si pojištění a vyberte si to nejvýhodnější. Využijte srovnávač Osobni.finance.idnes.cz

Srovnat nabídky Ve spolupráci s finance.iDNES.cz

Podmínky jednotlivých produktů se ovšem mohou lišit. Někde vám nabídnou zvlášť pojištění proti náhodnému poškození a zvlášť prodlouženou záruku, někde obojí v jednom produktu. Vše si proto dobře prostudujte. Pojištění totiž povětšinou řeší jiné situace než záruka a rozhodnutí o postupu je na prodejci.  

 „Pojištění škody se pak může snadno proměnit v produkt, který spotřebitelům spíše uškodí,“ upozorňuje Lukáš Zelený, právník dTestu. 

Trojnásobně delší doba

Objeví-li se nějaký problém s výrobkem během dvouleté záruky, vypravíte se k prodejci. A pokud si ho neohlídáte, snadno si místo sepsané reklamace odnesete doklad o nahlášení pojistné události. Co to pro vás znamená?  

 „Především se prodejce vůbec nezabýval možností, že by se mohlo jednat o vadu, kterou je ze zákona povinen bezplatně odstranit. Problém rovnou vyhodnotí jako mechanické poškození a případ pro pojišťovnu. Spotřebitel se opravy nejspíš dočká, ale zatímco je prodejce při řešení reklamace vázán zákonnou lhůtou 30 dnů, pojistnou událost může pojišťovna řešit i tři měsíce, tj. trojnásobně delší dobu,“ upozorňuje Zelený. 

Většina nabízených pojištění zboží řeší nemožnost opravy poskytnutím výrobku kvalitou a cenou srovnatelného s tím rozbitým, kdežto v rámci záruky máte právo na tentýž výrobek, navíc nový, anebo na vrácení plné kupní ceny, pokud už ho nelze dodat. 

Reklamace vady

Vracení plné kupní ceny nemůže konkurovat částka ponížená o amortizaci či povinnou spoluúčast. A nakonec v případě opakovaného výskytu stejné poruchy nebudete moci od smlouvy odstoupit, protože nešlo o reklamaci vady.

 „Dále je dobré se seznámit s dalšími podmínkami, protože může být dána spoluúčast zákazníka nebo mohou existovat nějaké výluky z pojistného plnění,“ radí Petr Novák, právník z Vaše nároky.cz. 

Jen pro klienty banky

Pojištění může být bez spoluúčasti nebo se spoluúčastí třeba pěti či deseti procent. A může mít samozřejmě také různé výluky.

„Například zjistíte, že se pojištění nevztahuje na ztrátu zboží nebo třeba na krádež, pokud o ní není úřední záznam od policie,“ doplňuje Petr Novák. 

Stejnou službu umí nabídnout i mnohé banky. „Všechny nákupy s ČSOB a Era kreditní kartou jsou automaticky pojištěné na šest měsíců proti poškození, zničení nebo odcizení. 

Pojištění se vztahuje např. na mobilní telefony, tablety a jejich displeje, oblečení, obuv, kabelky, kufry, PC, notebooky, vybavení do bytu nebo sportovní vybavení,“ říká Pavla Hávová, tisková mluvčí skupiny ČSOB. Pojistka se tak vztahuje třeba i na případ, kdy vám štěně rozkouše pohovku.

Raiffeisenbank zase nabízí balíček pojištění Komfort. „Zahrnuje mj. pojištění prodloužené záruky o jeden rok či pojištění nejlepší ceny. Pokud zboží zakoupené kartou najdete jinde levněji, pojištění vám doplatí rozdíl,“ říká Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffeisenbank. 

Komerční banka umí ke svým kreditním kartám nabídnout pojištění zakoupeného zboží proti krádeži, loupeži nebo jeho poškození. K tomu prodloužení záruční lhůty o jeden rok i pojištění nejnižší ceny. Ve všech případech se však tyto služby vztahují pouze na zboží, které kartou při nákupu zaplatíte.  

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.