Lidovky.cz

Černý pátek u nás a ve světě: online slevy vs. bitky o spodní prádlo

Ekonomika

  13:32
Největší tuzemské e-shopy se v pátek připojily k americké tradici a nabídly na Černý pátek řadu slevových akcí. V USA nebo Velké Británii však tento nákupní svátek vnímají poněkud jinak. Každoročně se nese ve znamení rvaček, bitek o zboží a davového šílenství.

Britští zákazníci v obchodě Asda ve Wembley se perou o zlevněnou televizi foto: Reuters

Nákupní svátek Black Friday je v USA synonymem rekordních slev a startem vánoční nákupní horečky. U nás se do akce se zapojily například internetové obchody Alza.cz, Kasa.cz či Mall.cz. Slevy byly v řádu desítek procent.

Internetový obchod CZC.cz nabídl ve slevě 300 produktů se slevami až 80 procent. „Navzdory tomu, že se nacházíme lehce za polovinou celé akce, již nyní je patrné, že jsme z hlediska obratu překonali minulý ročník Black Friday. Velký zájem o tuto akci ze strany zákazníků pozorujeme i na rekordní návštěvnosti webu, která v porovnání s minulým ročníkem dosahuje až trojnásobných hodnot. Slevy přitom spouštíme postupně v průběhu celého dne, takže očekáváme další nárůst návštěvnosti,“ řekl pro Lidovky.cz Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz. 

ČTĚTE TAKÉ:

Poprvé se letos během Black Friday zapojil do slev Mall.cz. „V rámci slev však nebudeme promovat jen elektroniku, se kterou je Černý pátek nejvíce spojený, ale produkty napříč celým naším širokým sortimentem,“ uvedla mluvčí firmy Michala Gregorová.

Alza.cz letos rozšířila slevové akce na celý týden. „Jeden den nám od začátku přišel málo, proto jsme se rozhodli nabídnout celý ‚černopáteční týden‘. Slevy budou dosahovat až 70 procent,“ uvedla Šárka Jakoubková z Alza.cz. Prodeje během ní během akce lámou rekordy. E-shop za první čtyři dny akce dal do prodeje téměř 10 000 kusů zboží za 30 milionů korun.

Na Černý pátek je třeba nakoupit vše, co se dostane pod ruku.
Nákupní šílenství dokáže mnohé. Tato žena se radši nechá vláčet po zemi, než...
Britští zákazníci v obchodě Asda ve Wembley se sápou po zlevněných televizích
Britští zákazníci v obchodě Asda ve Wembley se perou o téměř vše

Nevědí, co a proč kupují

Zcela jiná situace je například v Británii. „Podařilo se mi urvat si jednoho Dysona (značka vysavačů - pozn. red.), ale vlastně ani nevím, jestli ho chci. Prostě jsem ho sebrala,“ řekla pro britský deník The Guardian šestapadesátiletá kadeřnice Louise Haggerty. „Ani nevím, kolik stojí. Prostě jsem chtěla něco koupit, děj se co děj.“

Do supermarketu Sainsbury’s se vydala s cílem koupit si televizi, podle jejích slov to však nebylo možné.„S tolik lidmi ve frontě jsme neměli šanci. Ženu, která byla ve frontě druhá, vytlačili nějací mladíci. Nekoupila nic,“ pokračuje Haggerty. 

Jiný muž, Andy Blackett, měl vozík plný zboží. „Mám dva kávovary, dva tablety, televizi a stereo. Netuším, kolik stojí, ale to je jedno. Jsou ve slevě,“ řekl. Henry Fischer, devatenásctiletý student, už tak úspěšný nebyl. „Někdo mi televizi vyrval z rukou, protože byl větší než já.“

Policie musela na několika místech zasahovat proti roztržkám mezi zákazníky, kteří se prali o zboží a strhávali zátarasy, bránící zlevněné zboží do úderu půlnoci, kdy Černý pátek oficiálně začíná. Několik lidí bylo zatčeno.

Objevil se i případ, kdy jistý James Alled koupil dvě televize a jednu z nich pak nabízel lidem, kteří stáli ve frontě za ním. „Koupil jsem ji za 250 liber, prodám vám ji za 350, možná 300 liber,“ nabízel nakupujícím.

Otázka tradice

Black Friday je v kamenných obchodech USA nebo Velké Británie spojen se zábavou a nákupním šílenstvím, kdy jsou zákazníci v určitou hodinu vpuštěni do obchodu a „soutěží“ mezi sebou o to, kdo rychleji doběhne k nabízenému zboží v akci, jehož počet je limitován. Nákupy se však většinou neobejdou bez incidentů, zranění a zatýkání. Vášně davu mnohdy přerůstají téměř v rabování.

Americké obchody na tento den otevírají velmi brzo, v rámci konkurenčního boje některé obchody zahajují prodeje již ve 04:00 ráno. Historie akce včetně pojmenování sahá před rok 1961 do Philadelphie. V USA během Black Friday utratí spotřebitelé průměrně 423 dolarů (9350 Kč) na hlavu. Loni dosáhly tržby obchodníků 57,4 miliardy dolarů.

Kamenné prodejny se v Česku akce většinou neúčastní, jelikož zde nemá tradici a prodejci mají vlastní osvědčené kampaně.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.