Podle odhadů utratí Češi ročně za zmrzlinu až k deseti miliardám korun.
Jen loni se té balené prodalo podle poradenské společnosti Nielsen v supermarketech a dalších obchodech v tuzemsku přes 33 milionů litrů, celkový obrat tak dosáhl téměř tří miliard korun.
Hlavní sezona začíná právě nyní, kdy rychle stoupají prodeje i nebaleného studeného osvěžení ve stáncích. Víc než 40 procent zmrzliny se v Česku prodá právě ve formě kopečkové nebo točené.
San Francisco bojuje proti cukru. Pití limonád kazí zuby, má zaznít v reklamě |
Tu navíc v poslední době lidé upřednostňují stále víc a proti tomu prodeje balené zmrzliny v obchodech klesají. Oproti roku 2013 se loni její prodej snížil o víc než šest procent, o rok dřív byl podle údajů společnosti Nielsen pokles ještě větší.
Největším producentům balené zmrzliny, jako jsou Algida koncernu Unilever a Prima společnosti Bidvest v Opavě, se tak pomalu zmenšuje trh.
Naopak řemeslná výroba zmrzliny roste a podobně, jako je tomu u jiných potravin, slyší Češi iv případě této sladkosti stále víc na domácí ruční výrobu. Ostatně i zmrzlina se může vyrábět z kvalitních surovin, mléka, smetany, vanilky nebo třeba ovoce.
A společnosti, jako jsou například Fruitisimo, 2AD nebo pražské Angelato, sázejí právě na tuto dražší a náročnější výrobu.
Točená? Člověk kupuje hlavně vzduch
Na druhém konci nabídky pak jsou točené zmrzliny z levných strojů, do kterých stačí nasypat prášek za pár set korun, přidat vodu a osvěžení s výrobní cenou v řádu jednotek korun je na světě.
Takový stroj se dá pronajmout i za pár tisíc korun, a pokud je počasí příznivé, vrátí se investice velmi rychle.
Navíc prodejci točené zmrzliny často využívají jednoduchý trik takzvaného nášlehu – na první pohled se zdá, že je porce obrovská, ve skutečnosti si ale člověk koupí hlavně vzduch.
O miliardách ve „studeném“ byznyse čtěte více v magazínu LN Index, který vychází v pondělí 29. června.